اشتراک گذاری

با صدای غیرعادی هارد چه کنیم؟

صدا غیرعادی هارد به علل مختلفی ایجاد می‌شود که در این میان، برخی از این علل قابل تعمیر هستند و برخی دیگر تنها با تعویض قطعات هارد مرتفع می‌گردند. تشخیص این مسئله که آیا صدای غیرعادی هارد با تعمیر یا تعویض قطعات رفع می‌گردد، نیاز به بررسی این محصول توسط کارشناس و تعیین سطح خرابی پیش آمده دارد. 

توصیه می‌شود با شنیدن صدای غیرعادی هارد، فوراً دستگاه را خاموش کرده و از ادامه کار با آن خودداری کنید (ادامه کار با دستگاه سبب آسیب بیشتر هارد و چه بسا از دست رفتن اطلاعات ذخیره شده در آن می‌گردد). پس از این کار، در اسرع وقت، دستگاه را به یکی از مراکز بازیابی اطلاعات تحویل داده و از مشاوران و کارشناسان حاضر در آن مرکز راهنمایی بخواهید.

با-صدای-غیرعادی-هارد-چه-کنیم؟

دلیل صدای غیرعادی هارد

پیش از پرداختن به علل ایجاد صدای غیرعادی هارد، ذکر چند نکته ضروری به نظر می‌رسد. نخست آنکه صدای شنیده شده از هارد معیوب، همواره به یک شکل نیست و تقریبا بسته به نوع اشکال پیش آمده و مدل دستگاه، این صدا تفاوت دارد (صداهایی نظیر تق تق، خرخر، قیژ قیژ کردن، صدای کلیک کردن و …). موضوعی که در این میان تقریباً مشترک است آن است که صدای هارد، پیش از این در دستگاه وجود نداشته و جدیدا ایجاد شده است. 

نکته دیگر آن است که با شنیده شدن صدای غیرعادی هارد، می‌بایست در اسرع وقت دستگاه را خاموش کرده و از ادامه کار با آن خودداری کرد. بی‌توجهی به این مسئله سبب می‌گردد تا خرابی هارد و سطح پلاتر بیشتر شده و اطلاعات ذخیره شده در هارد از دست بروند. اما علل ایجاد صدای نابهنجار در هارد عبارتند از:

اینو بخون حتما به کارت میاد : آموزش ارتقا هارد لپ تاپ

خرابی هد هارد

یکی از عللی که سبب ایجاد صدای غیرعادی در هارد می‌گردد، خرابی هد هارد است. لق بودن هد و یا شکستگی آن بر اثر ضربه سبب می‌گردد تا هد هارد در زمان فعالیت، با جایگاه خود برخورد کند. (به این اتفاق اصطلاحاً، پارکینگ هد نیز گفته می‌شود) در برخی موارد نیز هد هارد به سطح دیسک برخورد می‌کند و از آنجا که هد، حرکت سریعی دارد، سبب شنیده شدن صدای غیرعادی از هارد می‌گردد.

خرابی موتور اسپیندل هارد

خرابی اسپیندل مورد دیگری است که سبب شنیده شدن صدای غیرعادی هارد می‌شود. بد نیست بدانید که موتور اسپیندل وظیفه چرخاندن دیسک ها را برعهده دارد و در صورتی که نتواند این کار را به خوبی انجام دهد، سبب ایجاد صدای غیرطبیعی در دستگاه می‌گردد. این صدا به دلیل ناهماهنگی میان سرعت چرخش دیسک‌ها و سرعت حرکت هد ایجاد می‌گردد (ناهماهنگی مذکور منجر به برخورد هد هارد با جایگاه خود و در نهایت خرابی پلاتر می‌شود).

ضربه خوردن هارد

یکی دیگر از علل ایجاد صدای غیرعادی هارد، ضربه خوردن هارد است. این مورد بیشتر مرتبط با هاردهای اکسترنال است که میزان جابجایی آنها بیشتر است.

فریمور هارد

یکی دیگر از علل صدای غیرعادی هارد، وجود مشکل نرم‌افزاری نظیر فریموری است. بنابراین شنیده شدن صدای غیرعادی از هارد همیشه دال بر وجود اشکال فیزیکی و سخت افزاری در این دستگاه نیست و ممکن است نرم افزاری باشد.

نکته: اکثرا علت صدا هارد، هد هارد است (خراب شدن یا شکستن هد باعث صدادار شدن هارد می‌شود). علتهای دیگری مانند برد، فریمور، خرابی پلیت، خرابی موتور، ضربه خوردن هارد و … هم می‌توانند باعث صدای غیرعادی هارد گردند.

این مقاله را از قلم نیندازید : آموزش تغییر فرمت هارد اکسترنال

رفع صدای غیرعادی هارد

توصیه می‌شود جهت رفع اشکالات پیش آمده در انواع هارد، چه اکسترنال و چه اینترنال، صرفاً به مراکز تخصصی و مجهز مراجعه نمایید. بی‌توجهی به این مسئله و مراجعه به مراکز دیگر، سبب دوچندان شدن خرابی‌های پیش آمده و چه بسا از دست رفتن کامل اطلاعات هارد می‌گردد.

رفع صدای غیرعادی هارد معمولاً نیاز به یک هارد مشابه دارد. در مراکز تخصصی دیتا ریکاوری، معمولاً آرشیوی جامع از انواع هارد وجود دارد تا در صورت نیاز، قطعات هر هارد معیوب با هارد مشابه تعویض گردد. (مثلاً قطعات مکانیکی داخل سیلندر تعویض گردند). در صورتی که صدای هارد به دلیل خرابی هد آن باشد، هارد معیوب، عیب‌یابی شده و در صورت نیاز هد آن تعویض می‌گردد. 

تعویض هد هارد و سایر قطعات سخت افزاری این دستگاه، در فضایی مجهز و اختصاصی به نان کلین‌روم انجام می‌پذیرد. این مسئله از آن روست که حساسیت بالای قطعات هارد دیسک هیچگونه ناخالصی و گردوغباری را بر نمی تابد و با اندک گردوخاکی به شدت آسیب می‌پذیرد. بنابراین عملیات مرتبط با تعمیر و تعویض قطعات این بخش از دستگاه می بایست در محیطی کاملاً پاک انجام شود تا هیچ گونه ریز گردی بر سطح پلتر ننشیند. در صورتی که محیط جراحی هارد نامناسب باشد احتمال آسیب این قطعه و از دست رفتن اطلاعات آن بسیار بالا خواهد بود.

مرکز بازیابی اطلاعات

از دست رفتن اطلاعات ممکن است به دلایل متعددی روی دهد که برخی از آنها عبارتند از: بروز ایرادهای نرم‌افزاری، خراب شدن اطلاعات، حمله‌ رخنه‌گران، حذف اتفاقی اطلاعات، بروز ایراد در هارد دیسک و  قطعی برق. از دست دادن اطلاعات به هر دلیلی که روی دهد عملیات مرتبط با بازیابی آنها نیازمند حضور کارشناسان زبده و تجهیرات آن است. مرکز بازیابی اطلاعات با بهره مندی از پیشرفته ترین تجهیزات بازیابی اطلاعات و با همکاری زبده ترین مهندسان این حوزه ارائه دهنده تمامی خدمات مرتبط با بازیابی اطلاعات است.

مرکز بازیابی اطلاعات هارد یکی از برترین و مجهزترین شرکت های دیتا ریکاوری Data Recovery و جراحی هارد در کشور است که توانسته با ارائه بالاترین سطح کیفی خدمات بازیابی نیاز بسیاری از کاربران را برآورده ساخته و آنان را از سردرگمی های رایج در زمان فقدان اطلاعات رهایی بخشد. در این مرکز، تیم بازیابی اطلاعات، پس از طی دوره های حرفه ای و تخصصی به همکاری با این مجموعه فراخوانده شده اند از این رو قادر به بازیابی اغلب اطلاعات از دست رفته هارد می باشند. متخصصان ما به کمک پیشرفته ترین دستگاه های این حوزه نظیر PC3000 اطلاعات دستگاه شما را به صورت کامل بازیابی نموده و شما را از مراجعه به دیگر مراکز بی نیاز می سازند.

Rate this post