اشتراک گذاری

عوامل خرابی هارد دیسک

در این مقاله عوامل خرابی هارد دیسک مورد بررسی قرار خواهد گرفت.  Hard Drive Disk ، دیسک سخت و یا به عبارت ساده تر HDD یکی از حافظه‌های ذخیره سازی جانبی داده‌ها است و اغلب حافظه دائمی کامپیوتر نیز خوانده می‌شود. هر داده دیجیتالی و هر نوع اطلاعاتی که برای ذخیره سازی به هارد دیسک ارسال می‌شود، تا زمانی که حذف نشود، بر روی سکتورها، در مکان‌ خود باقی خواهد ماند، گاهی ممکن است شرایط محیطی نیز در از بین رفتن این داده‌ها موثر باشد.

Hard Drive Disk به دونوع اینترنال (داخلی) و اکسترنال (خارجی) تقسیم می شود. با تغییر رویه ذخیره سازی اطلاعات از کاغذ به سطوح مغناطیسی ، نیاز به هارد دیسک برای ذخیره سازی اطلاعات پر رنگ تر شده است، اما این حافظه ها هم همانند هر چیز دیگری ممکن است دچار خرابی شود و به تعمیر هارد نیاز داشته باشد.

خرابی هارد دیسک

دلایل خرابی هارد اکسترنال کامپیوتر و لپ تاپ

بیشتر هارد های اکسترنال در اثر ضربه و تکان خوردن به مشکلات فیزیکالی دچار می شوند. از نشانه های خرابی های فیزیکالی صدای غیر معمول هارد و شناسایی نشدن هارد دیسک در کامپیوتر یا لپ تاپ است.

دلایل خراب شدن هارد اینترنال کامپیوتر و لپ تاپ

اغلب مشکلات سیستم عاملی و همچنین دمای بالا باعث خراب شدن هارد کامپیوتر یا لپ تاپ می شود. از علائم خرابی هارد اینترنال لپ تاپی و کامپیوتر شناسایی نشدن هارد در بایوس است که در نتیجه آن ویندوز شما لود نمی شود و دسترسی به اطلاعات ناممکن خواهد بود.

عوامل خرابی هارد دیسک

هیچ کس انتظار ندارد که هارد دیسک ها با همه مزایا و ویژگی هایی که دارند، خراب نشوند. در شرایطی که هر روز نیاز بشر به این نوع حافظه ها بیشتر می شود، کمپانی های مربوطه نیز بیشتر تولید می کنند و اغلب اوقات در تولید بیشتر کیفیت فدا خواهد شد.

همه می دانیم که هارد دیسک های دستگاه های مختلفی که استفاده می کنیم، در هر صورت، به واسطه استهلاک، ناگزیر دیر یا زود خراب خواهند شد. راه هایی وجود دارد که با به کارگیری آنها می توان حیات این قطعه را طولانی تر کرد و امنیت آنها را نیز بالاتر برد.

صدمات فیزیکی و مشکلات فیزیکالی

اولین عامل از عوامل خرابی هارد دیسک، ورود صدمات فیزیکی است. قطعات متحرک مختلفی در زمان روشن بودن هارد مشغول به کارند و کوچک ترین تکان و ضربه به هارد دیسک می تواند به آسیب دیدگی جدی هارد منجر شود. مشکلات فیزیکالی در هارد های اکسترنال به دلیل استفاده به صورت پرتابل آن رایج تر است.

رفع مشکل

برای پیشگیری از این اتفاق توصیه می شود تا می توانید پس از نصب هارد داخل کیس، آن را جدا نکنید یا در صورت جدا کردن، سریعا هارد را به کیس جدید انتقال دهید و نصب کنید. انتقال هارد در هر حالتی به آرامی انجام شود. تکان های شدید به هارد صدمه وارد می کند. برای امنیت بیشتر اطلاعات روی هارد دیسک، اگر هارد ضربه خورد آن را از کامپیوتر جدا نکنیم و هرگز درپوش بالای هارد دیسک را باز نکنید. ممکن است آسیب بیشتری بر اثر شوک الکترونیکی ، ضربه یا فشار غیر عادی به دیسک وارد شود

هاردهای لپ تاپ با توجه به ساختار خود کمی از این مورد مستثنا هستند؛ زیرا به نسبت هاردهای معمولی نسبت به تکان های شدید مقاوم تر ساخته شده اند . در هارد های اکسترنال توصیه اکید این است که در جا به جایی هارد نهایت دقت را داشته باشید.

گرمای بیش از حد

گرمای بیش از حد از دیگر عوامل خرابی هارد دیسک است. هارد برای کار کردن در دما و حرارت مشخصی ساخته شده است. این بازه حرارتی بسته به نوع و مدل هارد متفاوت است. با بیشتر شدن دما از حد معمول، ممکن است هارد شما صدمه ببیند. با توجه به تنوع هاردهای موجود در بازار، نمی توان میزان دقیقی از درجه حرارت را برای در امان بودن هارد ذکر کرد؛ بهتر است تا حد امکان از PC خود در دمای مناسب استفاده کنید. این مورد بیشتر در مورد هارد های اینترنال داخل کیس کاربرد دارد.

رفع مشکل

از جریان کامل و بی نقص هوا در داخل کیس مطمئن باشید. هر چند وقت یک بارکیس PCرا باز کنید و قسمت هایی را که گرد و غبار در آن ها جمع شده است ، با استفاده از اسپری های مخصوص تمیز کنید. در انتخاب محل قرار گیری لپ تاپ هم توجه داشته باشید که هوا به خوبی در اطراف و به ویژه زیر آن جریان داشته باشد.

نامرتب بودن چیدمان فایل ها روی هارد

مرتب بودن فایل ها را جدی بگیرید ، زیرا یکی از عوامل خرابی هارد دیسک نامرتب بودن فایل ها می باشد. اگر در زمان کپی کرد فایل ها نظم و انظباط را رعایت نکنید، فایل ها کاملا بی نظم نظام ذخیره می شوند و همین بی نظمی زمان دسترسی به اطلاعات رابیشتر خواهد کرد. در این شرایط هارد مجبور خواهد شد که بیشتر کار کند و همین امر منجر به خرابی این قطه در دراز مدت خواهد شد.

رفع مشکل

نرم افزارهای زیادی برای مرتب سازی داده های هارد در بازار موجود هستند.البته فراموش نکنید که دفرگ کردن بیش از حد نیز ممکن است باعث تحلیل عملکرد هارد دیسک شود. در نتیجه توصیه می شود زمانی دفرگ کنید که فایل های شما بیشتر از ۵ تا ۱۰ درصد از هم گسیختگی داشته باشند.

روشن و خاموش کردن مکرر دستگاه

خاموش و روشن کردن رایانه باعث می شود بیشترین فشار به هارد دیسک وارد شود و یکی از عوامل خرابی هارد دیسک است .

رفع مشکل

اگر نمیخواهید به مدت طولانی کار با PC را متوقف کنید، بهتر است از قابلیت استندبای (Standby) یا هایبرنیت (Hibernate) استفاده کنید؛ در غیر این صورت دستگاه را کامل خاموش کنید.

عوامل خرابی هارد دیسک

قطعی و نوسانات برق

قطع و وصل جریان برق را نیز می توان از عوامل خرابی هارد دیسک به شمار آورد. قطعی و نوسان برق به هارد آسیب جدی وارد می کند و خیلی زود آن را با مشکل مواجه خواهد ساخت.

رفع مشکل

حتما از محافظ های مخصوص استفاده کنید و دستگاه را بدون محافظ به منبع برق متصل نکنید. برای جدا کردن هارد اکسترنال خود از سیستم از قابلیت Safe remove استفاده کنید.

مرکز بازیابی اطلاعات 

مرکز بازیابی اطلاعات با در اختیار داشتن مهندسان و کارشناسان ماهر و با تجربه، پس از در اختیار گرفتن دستگاه خراب و معیوب، به راحتی و در ساعات اولیه بررسی مشکل موجود، می تواند برای تعمیر و ترمیم دستگاه شما به مدد آرشیو کامل و بی نقص این مرکز، اقدام کند.

مرکز ریکاوری اطلاعات همگام با علم روز و اطلاع از جدیدترین تکنولوژی های مدرن بازارهای جهانی، بهترین درمان را برای دستگاه شما انتخاب و اجرا خواهد کرد. تیم کارشناسی این مرکز مسئولیت تشخیص، ترمیم و تعمیر را با کمال میل می پذیرد و در روند تعمیر از هیچ تلاشی مضایقه نخواهد کرد.

تعمیر هارد توشیبا / تعمیر هارد اچ پی /تعمیرات هارد توشیبا / تعمیرات هارد اچ پی /تعمیرات تخصصی هارد توشیبا / تعمیرات خصصی هارد اچ پی / بازیابی اطلاعات / بازیابی اطلاعات هارد / آموزش بازیابی اطلاعات / ریکاوری اطلاعات /نمایندگی اصلی مادربرد / نمایندگی اصلی بازیابی اطلاعات / نمایندگی اصلی آل این وان / نمایندگی اصلی تی وی مانیتور / نمایندگی اصلی ویدئو پروژکتور / مرکز سخت افزار ایران / نمایندگی اصلی نوت بوکنمایندگی اصلی لپ تاپ /

5/5 (1 امتیاز)