اشتراک گذاری

پاک کردن کامل محتویات هارد

در صورتی که بخواهید کامپیوتر خود را بفروشید یا آن را دور بیندازید، باید اطلاعات هارد خود را از بین ببرید. آیا می‌دانستید که فرمت کردن هارد دیسک به معنای پاک کردن اطلاعات آن نیست؟ هنگام فرمت یک درایو، پارتیشن‌های قدیمی به سادگی حذف شده و جایگزین‌های جدید تولید می‌شوند. در این حالت، سیستم عامل دیگر نمی‌تواند داده‌های آن درایو را بخواند اما اطلاعات کماکان وجود دارند.

در واقع بازیابی داده‌های یک هارد دیسک فرمت شده کار واقعا ساده‌‌ای است. وقتی قصد فروش HDD یا حتی انداختن آن به سطل زباله را دارید، پاکسازی امن آن یک موضوع بسیار مهم تلقی می‌شود. اما چگونه می‌توانید این کار را به روش مطمئن انجام دهید؟

پاک-کردن-کامل-محتویات-هارد

پاک کردن کامل محتویات هارد به روش رمزگذاری کامل دیسک

در رمزگذاری دیسک، تمام داده‌های هارد، درگیر عملیات بسیار پیچیده‌ی ریاضی خواهند شد و همین باعث می‌شود که چشم‌های کنجکاو نتوانند به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند و عملا نیازی به پاک کردن داده‌ها نباشد. پس در این حالت فرمت کردن هارد هم جواب می‌دهد. 

البته رمز گذاری کامل دیسک یک راه حل برای پاک کردن اطلاعات هارد نیست. اما این یک راه عالی برای اطمینان از غیر قابل خوانا کردن داده‌ها است. مگر در شرایطی که کامپیوتر خود را ناخواسته به یک هکر بفروشید! البته اگر شخص هکر از مجموعه‌ی مستر ربات استفاده نکند، اطلاعات شما امن خواهد بود. به همین دلیل توصیه می‌شود که از ابزاری مانند DBAN برای پاک کردن اطلاعات خود استفاده کنید تا بعدا جای هیچ گونه تاسفی باقی نماند.

خواندن این مقاله پیشنهاد می شود : آموزش تغییر فرمت هارد اکسترنال

پاک کردن کامل محتویات هارد به روش نرم افزاری DBAN

برای پاک کردن کامل محتویات هارد می توان از Darik’s Boot And Nuke که یک ابزار رایگان برای بوت است استفاده کرد.  در واقع، DBAN یک خط فرمان است که استفاده از آن بسیار ساده است. این ابزار توسط ایجاد یک توالی تصادفی، تمام داده‌های موجود روی هارد دیسک شما را جایگزین می‌کند. 

به این ترتیب اطلاعات قدیمی درایو شما به طور کامل نابود شده و احتمال بازیابی آن تقریبا به صفر می رسد. با استفاده از روش های مختلفی می توانید از DBAN استفاده کنید که در میان تمامی روش ها autonake ساده ترین روش ممکن است. autonake یک زدایش سه مسیره است که بر اساس استاندارد DoD‌ اطلاعات شما را از بین می‌برد.

این مقاله را از قلم نیندازید : بهترین روش ذخیره سازی اطلاعات چیست ؟

برای پاک کردن کامل محتویات هارد چگونه از DBAN استفاده کنیم؟

در ابتدای کار DBAN ISO  از سایت دانلود می کنیم. در مرحله ی بعد یک Bootable USB Stick ایجاد کرده و از طریق DBAN USB کلمه ی autonuke را مقابل علامت دو نقطه ی فرمان تایپ کرده Enter را می زنیم. 

به این ترتیب DBAN به صورت خودکار اطلاعات درایو را پاک خواهد کرد و اطلاعات درایو شما در سه مرحله و با استفاده از حروف عجیب و غریب بازنویسی خواهند شد. بسته به اندازه ی هارد این فرآیند می تواند ساعت ها وقت بگیرد. بعد از تکمیل سه مرحله داده های هارد به صورت کامل پاک شده و غیرقابل بازیابی می شوند. بعد از آن در صورت نیاز می توانید سیستم عامل خود را مجددا نصب نمائید.

پاک کردن کامل محتویات هارد به روش سخت افزاری

اگر به روش های نرم افزاری پاک کردن محتویات هارد علاقه ندارید و تمایل داشته باشید که فرآیند پاک کردن کامل محتویات هارد، به صورت خودکار انجام شود می‌توانید از دستگاه های پاک کن هارد دیسک استفاده کنید. اکثر این دستگاه ها قابلیت چاپ رسید دارند بنابراین اگر هارد خود را می فروشید، می توانید ثابت کنید که هارد دیسک شما به صورت ایمن و کامل پاک سازی شده است.

دستگاه‌هایی مثل Startech Drive Eraser و WiebeTech Drive eRazer Ultra فرآیند پاکسازی اطلاعات را به سادگی انجام می‌دهند و عملکرد فوق‌العاده‌‌ای در این زمینه دارند. کافی است درایو خود را جدا کرده و یک دکمه را فشار دهید، دستگاه پاک‌کن بقیه‌ی کارها را به صورت خودکار انجام خواهد داد.

برای تعمیر هارد کلیک کنید

پاک کردن کامل محتویات هارد به روش شکستن و جایگزینی

اگر می‌خواهید دستگاه جدید را جایگزین کامپیوتر قدیمی کنید، می‌توانید درایو هارد خود را تخریب کنید. با چکش کاری چند میخ روی هارد می‌توانید مطمئن شوید که درایو هارد دیگر به درد هیچ کاری نمی‌خورد و اطلاعات شما کاملا امن هستند. این رویکرد در فروش کامپیوتر شما هم قابل توجیه است. چرا که درایوهای هارد ارزان هستند و می‌توانید دیسک هارد خود را از بین برده و هارد جدیدی در سیستمی که قصد فروش آن را دارید نصب کنید.

چند ابزار ساده برای نابود کردن هارد شما وجود دارند:

۱. یک چکش

۲. سه عدد میخ بزرگ

۳. یک قطعه چوب

هارد خود را روی تکه چوب قرار دهید. اولین میخ را در نقطه‌‌ای که با دایره‌ی قرمز مشخص شده است، بکوبید. کوبیدن میخ در این نقطه پلاترهای درایو هارد را خراب می‌کند و هد‌های خواندن/نوشتن را هم از بین می‌برد. سپس دو عدد میخ هم در نقاط زرد رنگ درایو هارد بکوبید تا پلاترهای داخل هارد کاملا نابود شوند و اطلاعات شما امن باقی بماند.

برای کسب اطلاعات بیشتر این مقاله را بخوانید : چطور اکانت هک شده اینستاگرام را بازیابی کنیم ؟

آیا پاک کردن کامل محتویات هارد ضروری است؟

برقرای امنیت کامپیوتر مسئله ی پر اهمیتی است. خیلی از ما از سیستم خود در مواردی چون بانکداری آنلاین، امور مالی یا حتی شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنیم، پس باید اطمینان حاصل کنیم که اطلاعات محدودی را با افراد دیگر به اشتراک می‌گذاریم.

شما هیچ وقت رمز عبور کامپیوتر خود را به یک غریبه نمی‌دهید، پس اطلاعات شخصی خود را هم بدون زحمت در اختیار بقیه قرار ندهید. به همین دلیل در صورت فروختن یا دور انداختن یک سیستم قدیمی، ازینکه اطلاعات شما به طور کامل نابود شده اطمینان حاصل کنید.

یکی از شیوه های رمزگذاری بر روی هارد دیسک داخلی(internal)  یا همان هارد بکاررفته در لپ تاپ ها و کامپیوترهای خانگی، وارد شدن به تنظیمات بایوس و رمز گذاری هارد دستگاه است. با رمزگذاری هارد دیسک دستگاه، دسترسی کاربر به هارد قطع شده و تنها پس از وارد ساختن رمز امکانپذیر می گردد. جهت دسترسی به اطلاعت هارد می بایست قبل از بالا آمدن ویندوز رمز هارد وارد شود. نرم افزارهای بسیار دیگری جهت رمزگذاری وجود دارند که با استفاده از آنها می توان دسترسی به تمام ناحیه کاربری یا بخشی از آن را محدود ساخت.

Rate this post