اشتراک گذاری

آموزش بازیابی یا ریکاوری هارد فرمت شده

هارد ها یکی از مهم ترین ابزار ها و وسایل های مورد استفاده کاربران است. هارد ها که در مدل های مختلف و با برند های متنوع در بازار وجود دارند، برای ذخیره سازی اطلاعات متعددی مورد استفاده قرار می گیرند. از عکس و فیلم گرفته تا مدارک و اسناد مهم همگی از جمله مهم ترین مواردی است که کاربران در هارد خود ذخیره می کنند. 

اما در مواقعی به دلایل مختلف ممکن است که اطلاعات ذخیره شده روی هارد مورد نظر پاک شود. این بدترین اتفاقی است که می تواند برای صاحبان هارد های مختلف بیفتد. زمانی که اطلاعات روی هارد پاک می شود، در بسیاری از مواقع دسترسی مجدد به آن داده ها غیر ممکن است و این می تواند برای کاربران یک کابوس باشد. 

آن ها در حالی که هارد خود را به دستگاه متصل می کنند نمی توانند به هیچ کدام از آن داده ها دسترسی یابند. به این ترتیب معمولا فکر می کنند که باید با اطلاعات با ارزش خود خداحافظی کنند. اما با این وجود راه کار هایی وجود دارد که می توان این اطلاعات پاک شده را بازیابی کرد. در ادامه به شما می گوییم که چه راه کار هایی برای ریکاوری هارد پاک شده وجود دارد.

ریکاوری-هارد-فرمت-شده

دلایل پاک شدن اطلاعات روی هارد

پیش از این که به راه حل های موجود برای ریکاوری هارد پاک شده بپردازیم، ابتدا بهتر است به دلایل و عواملی اشاره کنیم که به موجب آن اطلاعات روی هارد پاک شده و در نتیجه به بازیابی هارد فرمت شده نیاز پیدا می کنید. در بسیاری از موارد ممکن است پاک شدن اطلاعات بدون دلیل خاصی باشد و کاملا ناخواسته و تصادفی برخی از فایل ها از روی هارد پاک شود. 

در مرحله بعدی، آسیب های نرم افزاری و سخت افزاری می تواند موجب پاک شدن اطلاعات روی هارد شود. ضربه و زمین خوردن هارد، آب خوردگی هارد و هر گونه آسیب فیزیکی دیگری می تواند داده های روی آن را پاک کند. ویروسی شدن نیز یک عامل نرم افزاری مهم است که می تواند دسترسی کاربر به داده های ذخیره شده روی هارد مورد نظر را با اختلال مواجه کند. 

در بسیاری از مواقع کاربر نمی تواند به فایل ذخیره شده دسترسی یابد. از همه مهم تر این که گاهی فایل ها ممکن است به صورت سهوی پاک شوند یا این که هارد مورد نظر فرمت شده و داده های روی آن پاک شده باشد. به دنبال تمام این حالت ها، ریکاوری هارد پاک شده از اهمیت زیادی برخوردار است.

در چه مواردی می توان به ریکاوری هارد پاک شده امید داشت؟

همان طور که گفته شد، دلایل متفاوتی برای پاک شدن داده های روی هارد وجود دارد. از مشکلات نرم افزاری گرفته تا آسیب های سخت افزاری یا پاک شدن سهوی داده ها و فایل های ذخیره شده روی هارد. گاهی نیز به دلیل شناسایی نشدن هارد توسط دستگاه، نیاز به فرمت کردن آن است و با این کار داده های روی هارد نیز پاک خواهد شد. 

به هر حال در تمام این موارد، می توان به ریکاوری هارد پاک شده امید داشت و از روش های موجود بهره برد، تنها به شرطی که شرایط data remanence در این دستگاه ها دنبال شده باشد. این خصوصیت به این معنی است که تا زمانی که روی داده های قبلی، حتی داده های پاک شده داده جدیدی ذخیره نشده باشد، می توان به بازیابی هارد فرمت شده در حالت های مختلف امیدوار بود. 

حتی گاهی زمانی که هارد کاملا سوخته و از کار افتاده نیز، ممکن است بازگردانی داده های روی آن امکان پذیر باشد. در مواردی که داده جدیدی روی هارد ذخیره شود یا این که هارد ریست فکتوری شده باشد، شانس بازیابی داده ها با خطری جدی مواجه خواهد شد.

راه کار های ریکاوری هارد فرمت شده

حال برای این که بتوان داده های از دست رفته را بازگردانی کرد، روش های پیش رو شامل روش های نرم افزاری و سخت افزاری است. در واقع در درجه اول، با استفاده از برخی نرم افزار ها می توان بازیابی هارد پاک شده را انجام داد. اما ممکن است آسیب جدی تری به هارد وارد شده باشد و این راه کار قابل استفاده نباشد. 

در این صورت یک مرکز تخصصی تعمیر و بازیابی هارد، می تواند با روش های سخت افزاری داده های روی هارد را در صورت امکان بازیابی کرده و این مشکل را برطرف کند. اهمیت مراجعه به یک مرکز تعمیراتی معتبر، تاثیر بسیار زیادی در شانس بازگردانده شدن داده های پاک شده خواهد داشت. مرکز تعمیرات تخصصی سخت افزار ایران می توان در این خصوص بهترین سرویس ها را ارائه دهد.

بازیابی داده های هارد با روش های نرم افزاری

روش های نرم افزاری، در واقع استفاده از یک سری برنامه ها و نرم افزار ها برای بازیابی هارد پاک شده است. این روش معمولا در مواردی مورد استفاده قرار می گیرد که داده های روی هارد به صورت اشتباهی پاک شده باشد یا این که با روش کوییک فرمت، هارد فرمت شده باشد. 

از طرفی در صورتی که فایل های ذخیره شده روی هارد به هر دلیلی مانند ویروسی شدن هارد یا به هم ریختن فایل های سیستمی قابل دسترس نباشند، روش های نرم افزاری برای ریکاوری هارد پاک شده استفاده می شود. نرم افزار های متعددی در این خصوص وجود دارند که بنا به میزان آسیب و شانس بازیابی داده ها، یکی از آن ها را باید انتخاب و مورد استفاده قرار داد. بهترین نرم افزار هایی که می توان در این خصوص مورد استفاده قرار داد، شامل گزینه های زیر است:

  • MiniTool Power Data Recovery
  • Wise Data Recovery
  • Active File Recovery
  • GetDataBack Simple

روش های سخت افزاری بازگردانی داده ها از روی هارد

بعد از این که روش های نرم افزاری و برنامه های متعدد موجود در این خصوص مورد استفاده قرار بگیرد و همچنان نیز داده ها بازگردانی نشده باشند یا در مواردی که آسیب وارد شده به هارد بسیار جدی است و نیاز به تعمیرات سخت افزاری نیز دارد، روش های تخصصی تری برای بازگردانی داده های پاک شده از روی هارد دنبال می شود. ریکاوری هارد فرمت شده به این روش باید در مراکز تعمیرات تخصصی معتبر صورت بگیرد. یکی از این موارد، بازیابی اطلاعات هارد سوخته است.

نکات مهم در خصوص بازیابی هارد پاک شده

اول از همه این که در خصوص ریکاوری هارد پاک شده به روش نرم افزاری، در نظر داشته باشید همیشه استفاده از تمام نرم افزار های موجود برای ریکاوری هارد پاک شده یا فرمت شده نمی توانند نتیجه مورد نظر را به دنبال داشته باشند. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که اگر به هر دلیلی داده های روی هارد پاک شده باشد، در درجه اول از وارد کردن و ذخیره سازی هر گونه فایل و اطلاعات جدیدی روی آن خودداری کنید. 

ذخیره داده جدید می توان شانس بازیابی اطلاعات را کم تر کند و موجب عدم امکان دسترسی به فایل های قدیمی مورد نظر شود. از طرفی حتما در صورت آسیب شدید فیزیکی هارد، از مراکز تعمیراتی برای ریکاوری داده های از دست رفته کمک بگیرید. تعمیرات هارد ضربه خورده، می تواند یکی از راه حل های کمک کننده به بازیابی داده های از دست رفته محسوب شود.

Rate this post