اشتراک گذاری

بازیابی و استخراج اطلاعات

از آنجایی که زندگی های مدرن و پیشرفته امروزی روندی دیجیتالی پیدا کرده اند. همگان ترجیح می دهند تا فایل، محتوا و تصاویر دلخواه و مورد نیازشان را به صورتی کاملا دیجیتالی ذخیره نمایند. اما این تغییرات همواره با چالش ها و مشکلاتی نیز همراه بوده است. به عنوان مثال، اگر طی حادثه ای به یک دفعه عکس ها و فایل های گوشی، رایانه و سایر دستگاه هایتان حذف شوند قطعا شما را دچار شوک کرده و به شدت ناراحت و نگرانتان می سازند. خصوصاً اگر شما در ارتباط با بازیابی و استخراج اطلاعات هیچ راه حل و یا روشی را نشناسید و با خود فکر کنید دسترسی دوباره به آنها غیر ممکن است.

بهتر است به هنگام پاک شدن اطلاعات خود به هیچ عنوان ناراحت نباشید زیرا خوشبختانه راه های بسیار زیادی برای بازیابی اطلاعات فراهم شده است و اکنون ریکاوری پوشه های دیلیت شده فقط کمی نیاز به تلاش و پشتکار شما دارد. چرا که ارائه اپلیکیشن ها و برنامه های ابری به گونه متنوع می باشند که شما را به هیچ عنوان از بازیابی و استخراج اطلاعات مأیوس و ناامید نمی سازند.

بازیابی و استخراج اطلاعات

امکانات موجود در ارتباط با بازیابی اطلاعات

امروزه ابزارهای رایگان و برنامه های کاربردی به طور گسترده و متنوع در دسترس می باشند. این امکانات به گونه ای قابل توجه به شما کمک می کنند تا داده ها و دیتاهای حذف شده از روی دستگاه خود را بازیابی و استخراج کنید. بنابراین، فارغ از هر گونه دستگاهی که استفاده می کنید امکانات و اپلیکیشن های خوبی معرفی شده است که می تواند با پلتفرم شما کاملا سازگار باشد.

 

اهمیت سرعت در بازیابی و استخراج اطلاعات

همواره به این نکته توجه داشته باشید به هنگامی که فایل یا پوشه ای از دستگاه شما حذف می شود به آن معنی نیست که کاملاً از بین رفته است. در این مواقع فقط سیستم عامل اعلام می کند که فضای خالی شده، آزاد بوده و آماده دریافت فایل یا اطلاعاتی جایگزین می باشد.

بنابراین بهتر است برای بازیابی و استخراج اطلاعات کمی سرعت عمل داشته باشید. همواره این موضوع را مد نظر داشته باشید که تا زمانی می توانید از مزایای ریکاوری بهره مند باشید که فضای خالی شده با فایل جدید پر نشود.

پشتیبان گیری

گاهی اوقات وقتی که کار از کار گذشته و فایل مورد علاقه شما از دستگاه تان حذف شده است، به شما توصیه می شود که از نسخه پشتیبان استفاده کنید. متاسفانه باید بگویم برای این کار کمی دیر شده است. اما شما می توانید از این توصیه برای حفظ پوشه و فایل های تحت خطر پاک شدن استفاده کرده تا دیگر در آینده شاهد این قبیل مشکلات نباشید. به هر حال، محافظت از خاطره انگیزترین عکس های تعطیلات رویایی تان می تواند بسیار با اهمیت باشد.

 

ساده ترین روش برای بازیابی و استخراج اطلاعات

آسان ترین و ساده ترین روش برای ریکاوری اطلاعات، بهره مندی از سرویس ابری می باشد. که از جمله آن ها می توان به iCloud، Dropbox، Google Drive، OneDrive و نمونه های بیشتر دیگری که بر روی خود دستگاه تعبیه شده است، اشاره داشت.

اگر ترجیح می دهید به جای استفاده از سرویس ابری از ذخیره سازهای موجود در خود دستگاه برای پشتیبان گیری استفاده کنید باید بگویم سیستم عامل OS X دارای قابلیت Time Machine بوده و ویندوز نیز از File History بهره مند می باشد.

علاوه بر همه این ها، هزاران برنامه و نرم افزار شخص ثالث نیز موجود می باشد که می توانید از میان آنها مورد مناسبی را انتخاب کنید. همچنین علاوه بر همه این ها، می توانید هارد دیسک اکسترنال و درایو شبکه تهیه کرده و از برنامه های پشتیبان گنجانده شده در آن ها بهره بگیرید.

استفاده از اپلیکیشن Dropbox

نرم افزار Dropbox، یک سرویس برای دسترسی به ابر یا همان حافظه مجازی در فضای اینترنت می باشد. برای استفاده از آن باید وارد وب سایت و حساب کاربری تان شده و بروی Deleted Files کلیک کنید که در نتیجه آن می توانید لیستی از پوشه ها و یا فایل هایی را که اخیراً از دستگاهتان پاک شده است را به آسانی مشاهده کنید.

سپس بروی گزینه ری استور(Restore) کلیک کرده و تمام محتویات پاک شده را ریکاوری کنید.

به یاد داشته باشید که اگر نسخه Dropbox Pro را تهیه کرده  و از سرویس Extended Version History بهره مند باشید می توانید از امنیت ۳۰ روزه یا حتی یک ساله پوشه ها و فایل های خود اطمینان کافی داشته باشید.

 

Windows and Mac

اگر به طریقی پوشه ها و فایل های تان از سطل زباله Recycle Bin و Trash پاک شده است. در این حالت برای بازیابی و استخراج اطلاعات، نیاز به ابزارهای اختصاصی شخص ثالث خواهید داشت. این تنها امکانی است که در این حالت به شما اجازه می دهد فایل پاک شده را جستجو و در نهایت ریکاوری کنید.

Recuva

ریکاوا، یکی از بهترین و معروف ترین گزینه های ویندوز و ابزاری قدرتمند برای بازیابی و ریکاوری پوشه های از دست رفته می باشد. شایان ذکر است، گزینه هایی همچون DMDE و PhotoRec نیز می توانند به عنوان جایگزین های مناسبی برای ریکاوا محسوب شده و شما را در بازیابی و استخراج اطلاعات یاری کنند.

 

دارندگان Mac

در این میان کسانی که از Mac استفاده می کنند، می توانند از نرم افزارهای کاربردی دیگری همچون، Disk Drill، Prosoft Data Rescue، MiniTool Mac Data Recovery استفاده کنند. لازم به ذکر است، هر سه مورد ذکر شده از سوی منابعی مورد اطمینان و موثق توصیه می شوند. ( البته برای مک نیز به مانند ویندوز، گزینه های فراوانی معرفی شده است)

با همه این ها، اگر اپلیکیشن های ذکر شده نتوانستند کاری از پیش ببرند، جستجوی خود را بیشتر کنید تا در نهایت بتوانید نرم افزار مناسب تری را پیدا کنید.

بهره مندی از ریکاوا

نرم افزار ریکاوا (Recuva ) به شما قدرت انتخاب می دهد تا بتوانید یا بصورت مرحله به مرحله به مقصد نزدیک شوید و یا اینکه بصورت پیشرفته  و کنترل بیشتری به بازیابی و استخراج اطلاعات بپردازید.

البته ناگفته نماند در هر دو صورت شما می توانید نوع فرمت فایل و محل پاک شدن محتوای موردنظرتان را انتخاب کرده و پس از آن ریکاوا، فرایند بازیابی را برای شما انجام می دهد. اگر این نرم افزار چیزی پیدا نکرد، جستجوی دقیق تری را شروع کنید به هر حال انجام این کار نیاز به صبر و حوصله بیشتری دارد.

در حالت پیشرفته برنامه، هر قسمتی را که ریکاوا پیدا می کند با استفاده از یک سیستم نورپردازی ساده رتبه بندی می کند. به عنوان مثال اگر یک فایل سبز شده باشد، ریکاوا شانس بسیار خوبی برای بازیابی آن اطلاعات را خواهد داشت.

سپس فایل ها و پوشه هایی را که می خواهید ریکاوری کنید انتخاب کرده و بروی گزینه ریکاوا کلیک کنید. دراین صورت ریکاوا، هر کدام از پوشه هایی را که بتواند برای شما بازیابی می کند. به یاد داشته باشید، به هنگامی که فرایند بازیابی و استخراج اطلاعات در حال انجام است، از اپلیکیشن های دیگر استفاده نکنید.

از سویی دیگر، بهتر است فایل هایی که بازیابی می شوند را به مکان دیگری به غیر مکان اصلی خودشان انتقال دهید. این امر به طور قابل توجهی به حفظ داده های اصلی شما کمک می کند.

 مرکز بازیابی اطلاعات

مرکز بازیابی اطلاعات این  امکان را فراهم نموده است تا در صورت نیاز به ریکاوری اطلاعات این امر با جدیدترین متد و به روز ترین ابزار بازیابی اطلاعات برای شما عزیزان انجام گردد. مرکز بازیابی اطلاعات می تواند تمام اطلاعات هارد را بازیابی کند. دستگاه pc3000 که قدرتمندترین دستگاه بازیابی اطلاعات شناخته شده است در این مرکز مورد استفاده قرار می گیرد. مرکز بازیابی اطلاعات قادر است اطلاعات پاک شده در انواع فلش ها، رم، کارت های حافظه و هارد های اکسترنال و اینترنال را به راحتی بازیابی کند. لازم به یادآوری است که بازیابی اطلاعات در این مرکز توسط متخصصان مجرب انجام می شود. ضمن آنکه این مرکز حفاظت از تمام اطلاعات موجود در انواع هارد را برایتان تضمین می کند. تمامی نکات امنیتی جهت حفظ اطلاعات شما در این مرکز رعایت می شود.

Rate this post