اشتراک گذاری

در چه شرایطی بازیابی اطلاعات هارد دیسک غیرممکن است؟

برای پاسخگویی به پرسش طرح شده، پیش از هر چیز لازم است تا با مواردی چون ساختار، شیوه کارکردن و روش ذخیره سازی اطلاعات بر روی هارد آشنا شویم. همانگونه که می‌دانید هاردها به طور کلی متشکل از بخش‌های متعددی هستند که در این میان، پلاتر با سطحی صاف و صیقلی یکی از مهم ترین‌هاست. بر روی سطح همین پلاتر است که اطلاعات به صورت شارهای مغناطیسی قرار می گیرند.

این بخش به واحدهای کوچکتری به نام ترک (track) و هر ترک به واحد کوچکتری به نام سکتور تقسیم می شود. داده ها، در ابتدا به صورت صفر و یک های مغناطیسی بر روی این سطح و بر روی هر کدام از سکتورها ذخیره می گردند. این داده‌ها، در مراحل بعدی بدل به صفر یک های دیجیتالی می‌گردند و با تغییراتی دیگر، به صورت اطلاعات در اختیار کاربر قرار می گیرند. 

در بسیاری مواقع آنچه که بازیابی اطلاعات هارد دیسک را ضروری می‌سازد بروز اشکال برروی همین شارهای مغناطیسی است. خرابی و اشکال در شارهای مغناطیسی دسترسی کاربر به اطلاعات را محدود می‌سازد.

در چه شرایطی بازیابی اطلاعات هارد دیسک غیرممکن است

بازیابی اطلاعات هارد دیسک

حال شرایطی را فرض نمایید که در آن کاربر نوعی خاص از اطلاعات را در قالب خاصی نظیر فیلم، عکس، موسیقی و … بر روی هارد ذخیره سازد. در چنین شرایطی در واقع شار مغناطیسی به صورت خاصی بر روی سکتورها تغییر یافته است و به صورت صفر و یک های مغناطیسی (شارهای مثبت و منفی) و با آدرس دهی خاصی به هارد معرفی می گردد. 

در این وضعیت، هر اتفاقی که برای هارد بیفتد، تا وقتی که این شارهای مغناطیسی ثابت هستند، بازیابی اطلاعات امکانپذیر است. برای مثال اگر هارد شما فرمت شود یا اطلاعات آن پاک گردد ردپای این داده ها همچنان بر روی هارد باقیست و می توان با راهکارهای مختلفی به آنها دست یافت.

مواردی که بازیابی اطلاعات هارد دیسک را غیرممکن می‌سازند

گاه کاربر اطلاعات جدیدی را بر روی هارد ذخیره می سازد. در چنین شرایطی سطح سکتورها پر می گردد و شیار مغناطیسی که بر اثر اطلاعات قبلی بر روی این سکتور به وجود آمده بود، تغییر می یابد. در این حالت اطلاعاتی که بر روی سکتور بازنویسی شده ذخیره شده بود، دیگر به هیچ عنوان قابل دسترسی نیست و باید برای همیشه اطلاعات موجود بر روی آن را، از دست رفته به شمار آورد.

نتیجه حاصل از بحث های فوق آن است که که رفتار درست کاربر پیش از بازیابی اطلاعات یکی از مهمترین پارامترهایی است که می تواند در بازیابی اطلاعات هارد دیسک به ما کمک کند. اما منظور از رفتار درست چیست؟پاسخ به این پرسش در نکات زیر گنجانده شده است:

  • در صورتی که دانش و تخصص کافی در این زمینه را ندارید، هیچ اقدامی نکنید و فوراً به یک کارشناس بازیابی اطلاعات مراجعه نمایید.
  • در صورتی که بدون تخصص و دانش فنیِ لازم، اقدام به دستکاری هارد و بازیابی اطلاعات نمایید ممکن است شانش بازیابی و ریکاوری اطلاعات خویش را برای همیشه از میان ببرید.
  • اقدامات اصولی و حرفه ای جهت بازیابی اطلاعات هارد دیسک سبب می گردد تا در کمترین زمان و با بالاترین سطح کیفی، داده های از دست رفته بازیابی و ریکاوری گردند.
  • در صورت مراجعه به مراکز فنی و تخصصی این حوزه از وجود تجهیزات تخصصی بازیابی و ریکاوری در آن مراکز مطمئن شوید.

واحدهای بازیابی اطلاعات هارد دیسک

آسیب دیدن سطح پلاتر هارد دیسک

مورد دیگری که در آن امکان بازیابی اطلاعات وجود ندارد، آسیب دیدن سطح پلاتر است. آسیب دیدگی سطح پلاتر غالباً به دلیل وارد شدن ضربه‌های سخت و سنگین به هارد، شکستگی هد و مواردی از این دست اتفاق می‌افتد. در صورت آسیب دیدگی پلاتر، امکان دسترسی به سکتورها وجود نداشته و در نهایت بازیابی اطلاعات غیرممکن می گردد.

باید توجه داشت که در برخی مواقع علی‌رغم آسیب دیدگی هد، امکان سالم بودن سطح پلاتر وجود دارد. نرسیده باشد؛ در این شرایط بهتر است جهت حفظ سلامت هارد از روشن کردن آن پرهیز کرد. در صورتی که هارد روشن شود ممکن است سطح پلاتر آسیب ببیند و خطوطی بر سطح پلاتر ایجاد گردد که سبب از بین رفتن اطلاعات گردند. در چنین شرایطی برای بازیابی اطلاعات هارد دیسک نمیتوان هیچ اقدامی انجام داد.

  1. در صورت ضربه دیدن هارد ابتدا از سالم بودن آن مطمئن گردید.
  2. در صورت شنیدن صداهایی در حین کار با هارد، هیچ اقدامی نکنید و بلافاصله جهت اطمینان از صحت و سلامت هارد آنرا به یک کارشناس بازایابی نشان دهید.
  3. همیشه به صداهایی که از هارد خارج می شود اهمیت دهید و علت آنها را شناسایی کنید.
  4. در صورت شنیدن هر گونه صدا، هارد به هیچ عنوان روشن نشود.
  5. روشن کردن هارد و چرخش موتور آن سبب تشدید اشکال پیش آمده در هارد و افزایش خطوط ایجاد شده بر سطح پلاتر می گردد.

اشکالات پیش آمده در هارد

در صورتی که صدای نابهنجار از هارد شنیده شود، روشن کردن هارد و چرخیدن موتور آن می تواند سبب تشدید اشکالات پیش آمده در هارد و افزایش خطوط سطح پلاتر گردد. این شرایط ممکن است در نهایت منجر به وضعیتی گردد که در آن امکان بازیابی اطلاعات برای همیشه از میان برود.

توجه داشته باشید که در بعضی مواقع ممکن است هد آسیب دیده باشد لیکن هنوز آسیبی به سطح پلاتر نرسیده باشد؛ در این شرایط بهتر است جهت حفظ سلامت هارد از روشن کردن آن پرهیز کرد. در صورتی که هارد روشن شود ممکن است سطح پلاتر آسیب ببیند و خطوطی بر سطح پلاتر ایجاد گردد که سبب از بین رفتن اطلاعات گردند. 

در چنین شرایطی برای بازیابی اطلاعات هارد دیسک نمیتوان هیچ اقدامی انجام داد. در صورتی که اگر از هارد استفاده نشود، اطلاعات  هارد با استفاده از روش های مختلف از جمله جراحی و … قابل بازیابی است.

بازیابی اطلاعات انواع هارد دیسک

بازگرداندن فایل با پسوند PSD / بازگرداندن فایل با پسوند XLSX / تعمیر هارد / رفع بدسکتور هارد / بایوس هارد / بازیابی اطلاعات هارد اسکازی / بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال / بازیابی اطلاعات هارد IDE / بازیابی اطلاعات هارد دیسک / بازیابی اطلاعات هارد Micro Sata / بازیابی اطلاعات هارد ساتا / بازیابی اطلاعات هارد Sata / بازیابی اطلاعات هارد SSD / ریکاوری اطلاعات هارد اسکازی / ریکاوری اطلاعات هارد اکسترنال /

ریکاوری اطلاعات هارد IDE / ریکاوری اطلاعات هارد Micro Sata / ریکاوری اطلاعات هارد ساتا / ریکاوری اطلاعات هارد Sata / ریکاوری اطلاعات هارد SSD / بازیابی اطلاعات هارد اچ پی / ریکاوری اطلاعات هارد اچ پی / بازیابی اطلاعات هارد دیسک / تعمیر ماژول هارد اچ پی / تعمیر فریمور هارد اچ پی / جراحی هارد اچ پی / تعویض رام هارد اچ پی / تعویض ROM هارد اچ پی / تعمیر برد هارد اچ پی / تعمیرات برد هارد اچ پی / تعویض برد هارد اچ پی /

تعمیر Framwer هارد اچ پی / بازیابی داده های هارد اچ پی / بازیابی اطلاعات از دست رفته / بازیابی اطلاعات فرمت شده / بازیابی اطلاعات هارد دیسک / رفع باج افزار / بازگرداندن فرمت فایل / بازگرداندن فرمت اطلاعات / بازگرداندن فرمت PDF /بازگرداندن فرمت DOCX / بازگرداندن فرمت OXPS / بازگرداندن فرمت Gif / بازگرداندن فرمت JPG /

بازگرداندن فرمت JPEG / بازگرداندن فرمت PSD / بازگرداندن فرمت XLSX / بازگرداندن فایل با پسوند PDF / بازگرداندن فایل با پسوند DOCX / بازگرداندن فایل با پسوند OXPS / بازگرداندن فایل با پسوند Gif / بازگرداندن فایل با پسوند JPG / بازگرداندن فایل با پسوند JPEG / بازیابی اطلاعات هارد دیسک

Rate this post