اشتراک گذاری

تعمیر بدسکتور هارد دیسک

دلیل کند شدن هارد چیست؟ چرا هنگام نصب ویندوز هارد شناخته نمی‌شود؟ چرا اطلاعات کپی نمی‌شوند؟ دلیل نمایش صفحه آبی‎‌رنگ هنگام نصب ویندوز چیست؟ بروز تمامی این مشکلات یک دلیل مشترک دارد که آن هم بدسکتور شدن هارد است. منظور از بدسکتور شدن هارد، وارد شدن آسیب فیزیکی به واحدهای نگهدارنده داده در هارد است که اکثر اوقات به دلیل وارد شدن ضربه به هارد چنین مشکلی به وجود می‌آید.

از آن‌جایی که بدسکتور شدن هارد می‌تواند اطلاعاتی که بر روی آن ذخیره کرده‌اید را به خطر بیاندازد به شما پیشنهاد می‌کنیم که با بروز این مشکل، تعمیرات بدسکتور هارد دیسک را به مرکز دیتا ریکاوری بسپارید. درضمن ادامه این مطلب را از دست ندهید تا علاوه‌بر آشنایی با خدمات این مرکز با نحوه رفع بدسکتور هارد دیسک نیز آشنا شوید.

تعمیر بدسکتور هارد دیسک

آموزش رفع بدسکتور هارد دیسک

دنیای وب پر شده است از نرم‌افزارها و ابزارهایی برای رفع بدسکتور هارد که متاسفانه هیچ‌کدام از آن‌ها عملاً کاری برای رفع بدسکتور شدن هارد انجام نمی‌دهند. اگر هم ظاهر این نرم‌افزارها نشان بدهد که توانسته‌اند کاری برای حل این مشکل انجام دهند، بعد از گذشت مدتی شاهد برگشتن بدسکتورها خواهید بود. پس چه باید کرد؟ بهترین روش برای تعمیرات بدسکتور هارد دیسک این است که از بدسکتورها برای نگهداری اطلاعات استفاده نشود. 

به این معنا که آن بخش‌هایی از هارد که دچار بدسکتور شده‌اند را جدا کنیم و داده‌هایی را در آن‌ها ذخیره نکنیم. این روش، مطمئن‌ترین روش برای خلاص شدن از دست بدسکتورهاست چون هم مشکلاتی که به دلیل بدسکتور شدن هارد به وجود آمده است، رفع می‌شود و هم اینکه نیازی نیست هزینه زیادی را برای خرید هارد متحمل شوید.

بنابراین در این روش، عملیات رفع بدسکتور کردن هارد به دو بخش تقسیم می‌شود: مشخص کردن نواحی دارای بدسکتور و جداکردن بدسکتورها از پارتیشن‌های هارد دیسک. در ادامه نحوه انجام هر یک از این پروسه‌ها را برای رفع بدسکتور هارد به شما آموزش خواهیم داد.

برای بازیابی اطلاعات خود میتوانید با ما در ارتباط باشید !

  • مشخص کردن نواحی دارای بدسکتور

برای مشخص کردن بخش‌هایی از هارد که دچار مشکل بدسکتور شده‌اند، می‌توانید از نرم‌افزار HDD Regenerator استفاده کنید. این نرم‌افزار در سال 2013 ساخته شده است و امتحانش را پس داده است. به گونه‌ای که به راحتی می‌توانید آن را روی هر ویندوزی نصب و اجرا کنید و از این طریق آن بخش‌هایی از هارد که بدسکتور شده‌اند را شناسایی کنید. جهت استفاده از این نرم‌افزار برای مشخص کردن بخش‌هایی از هارد که دچار بدسکتور شده‌اند مراحل زیر را دنبال کنید:

  • بعد از نصب و اجرای برنامه HDD Regenerator از صفحه اصلی آن گزینه Click here to repair physical bad sectors on damaged drive surface directly را انتخاب کنید.
  • در صفحه جدیدی که برای شما باز می‌شود از بخش Choose Drive to Process، هارد دیسک موردنظرتان را انتخاب کنید و سپس دو بار بر روی آن کلیک کنید.
مشخص کردن نواحی بدسکتور
  • اکنون با صفحه Dos مواجه می‌شوید که یک لیست را به شما نشان می‌دهد. همانطور که در این صفحه نوشته شده است کلید 2 و سپس اینتر را فشار دهید.
  • در صفحه جدیدی که برای شما باز می‌شود نیز مجدداً کلید 2 و سپس اینتر را فشار دهید.
  • این بار در صفحه جدیدی که در محیط Dos باز می‌شود، از شما خواسته می‌شود که کلید 1 و سپس اینتر را فشار دهید.
  • اکنون برنامه HDD Regenerator، سکتور به سکتور یعنی بخش به بخش هارد را چک می‌کند و درصورتی که در هر یک از بخش‌های هارد، بدسکتور وجود داشته باشد آن را مشخص می‌کند. توجه داشته باشید که انجام این پروسه کمی طولانی است و چندین ساعت به طول می‌انجامد.
  • جدا کردن بدسکتورها از پارتیشن‌های هارد دیسک

در بخش دوم از رفع و تعمیرات بدسکتور هارد دیسک ، بعد از مشخص کردن نواحی دارای بدسکتور در هارد، نوبت به جداکردن بدسکتورها از پارتیشن‌های هارد دیسک می‌رسد. در مرحله قبل با کمک نرم‌افزار HDD Regenerator توانستیم آن قسمت‌هایی از هارد که دچار بدسکتور شده‌اند را پیدا کنیم. 

توجه داشته باشید که شما باید اطلاعاتی که از قسمت‌های بدسکتور شده هارد با کمک این نرم‌افزار به دست آورده‌اید را یادداشت کنید. برای مثال بر روی کاغذی بنویسید که از گیگ 80 تا 85 و از گیگ 550 تا 600 بدسکتور وجود دارد و سایر بخش‌های هارد سالم هستند و می‌توان اطلاعات را بدون هیچ مشکلی در سایر قسمت‌ها ذخیره کرد.

سپس با استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت پارتیشن‌بندی، هارد را پارتیشن‌بندی کنید. البته در پارتیشن‌بندی هارد از قسمت‌هایی که دچار بدسکتور شده‌اند استفاده نکنید. برای مثال اگر از گیگ 80 تا 85 بدسکتور وجود دارد باید درایور اول را تا 80 گیگ جدا کنیم. 

بعد از پارتیشن‌بندی می‌تونید به راحتی از هارد استفاده کنید بدون اینکه نگران باشید بدسکتورها برای شما دردسرساز می‌شوند چراکه با این کار عملاً آن قسمت‌هایی از هارد که دچار بدسکتور شده بودند را حذف کردید. به گونه‌ای که هیچ اطلاعاتی بر روی این بخش‌ها ذخیره نمی‌شود و شما می‌توانید با خیال راحت از سایر بخش‌های هارد که دچار بدسکتور نشده‌اند و سالم هستند استفاده کنید.

سکتور چیست؟

بیش از آنکه به مسئله بدسکتور هارد دیسک بپردازیم ابتدا باید بدانیم سکتور چیست و منظور از یک سکتور به کدام فضای هارد تعلق دارد. هر هارد گذشته از ظرفیت و کارخانه سازنده هارددیسک از یک یا چند پلتر تشکیل شده است ، پلتر که یک سطح تماما سیقلی شده است مانند CD ها در گذشته محل ذخیره داده هارد میباشد.

اگر شما بنا به هر دلیل مجبور به تعویض تمام یا قسمتی از هارد شوید تنها پلتر هارد غیر قابل تعویض میباشد چون داده روی پلتر هارد ذخیره میشود حال که تعریف جامعی از پلتر رسیدیم باید به تعریف سکتور بپردازیم هر پلتر از تعداد زیادی سکتور تشکیل شده است که یک فیلم ، موزیک ، عکس و غیره در واحد های کوچکتر به سکتور تبدیل شده پس کوچکترین واحد داده در سطح پلتر سکتور می باشد . هر سکتور به نوبه خود از ۵۱۲ بایت و هر بایت از ۸ بیت تشکیل شده است .

بدسکتور هارد چیست؟

حال که سکتور را شناختیم مختصر توضیحاتی در رابطه با بدسکتور میدهیم :

بدسکتور را به ۲ دسته عمده میتوان تقسیم کرد . بدسکتور فیزیکی – بدسکتور منطقی هد هارد ۲وظیفه اصلی در روی سطح پلتر را دارا میباشد Read & Write اطلاعات . هد هارد که با سرعت های مختلف روی سطح هارد به پرواز در می اید و شروع به خواندن یا نوشتن دیتا روی سکتور میکند اگر به هر دلیلی نتواند روی سکتور مربوطه پروسه Read & Write انجام دهد البته زمان خواندن سکتور نیز مهم میباشد یعنی بر اساس Default خود سیستم که یک Maximum زمانی برای خواندن سکتور در نظر گرفته میشود نتواند سکتور مورد نظر را بخواند سیستم اتوماتیک وار آن سکتور را به عنوان یک سکتور بد یا به اصطلاح عامیانه بدسکتور میشناسد.

البته یکی از فایلهای هارد دیسک داشتن یک Defect List میباشد که زمانی که هارد نتوانست یک سکتور را به درستی بخواند معمولا با فضای مازاد محدودی که در هارد جاسازی شده است یا با یک سکتور سالم جایگزین میکند ( نه بصورت فیزیکی ، آدرس سکتور مورد نظر عوض میشود )

بدسکتور منطقی

بدسکتور منطقی یعنی هارد بصورت فیزیکی آسیب ندیده است با این حال قادر به اجرای پروسه صحیح خواندن و نوشتن نمیباشد. هر هارد همانطور که در بالا اشاره شد دارای یک پروسه خود درمانی میباشد به این معنی که هر هارد درون خود یک Defect List  دارد که بعد از شناسایی سکتور خراب سیستم عامل هارد این سکتور را از سکتور های سالم هارد جدا کرده و درون این Defect List قرار داده و ان سکتور را با یک سکتور سالم جایگزین کرده و همانطوری که در سیستم عامل هارد یا همان Service Area هارد میباشد به هارد اجازه استفاده از این سکتور ها که به عنوان سکتور معیوب میباشد نمی دهد.

اما اگر  این پروسه خود درمانی هارد به دلیل نقص در Service Area یا همان ساختار خود نباشد قادر به این جدا سازی نبوده و در بعضی از موارد برای خواندن تمامی سکتورها به مشکل میخورد بیشتر سکتورها را به عنوان سکتور معیوب شناسایی میشود حال با توجه به این نوع خرابی زمانی که Service Area  معیوب اصلاح شود سرعت خواندن و نوشتن هارد بالا رفته و دیگر با سکتور های سالم کاری نداشته و پروسه خود درمانی هارد را بدرستی انجام میدهد که در این پروسه پس انجام اصلاح سیستم عامل هارد بدرستی کار کرده و میتوان از هارد مجدد استفاده کرد

تعمیرات بدسکتور هارد دیسک با بدسکتوری منطقی

برای تعمیرات بدسکتور هارد دیسک با بدسکتوری منطقی نیاز به متخصصین مجرب بوده که شناخت کافی و لازمی در زمینه ساختار هارد را داشته باشند که بتوان به اصطلاح Service Area هارد به اطلاعات دسترسی پیدا کنند به همه عزیزانی که هارد آنها دچار بدسکتور شده اکیدا توصیه میکنیم به هیچ عنوان تا زمانی اطلاعات خود را استخراج نکرده درصد رفع بدسکتور نمایند چون در مواردی زمانی که ذات سکتور خراب و غیر قابل اصلاح شده است فشار بیش از اندازه روی سکتور مربوطه ممکن است دسترسی به بقیه اطلاعات را برای همیشه از بین ببرد.

بدسکتور فیزیکی

هر هارد بر اساس نحوه نگهداری مدل هارد ، عمر و غیره دچار بدسکتور های فیزیکی میشود. در بعضی از موارد یکسری از هاردهایی که زیاد به سیستم وصل بوده و عملیات Read & Write  زیادی روی انها انجام گرفته است دچار پیری سکتور میشود در اصطلاح سکتور مورد نظر به سر آمده است این نمونه از هاردها هاردهایی میباشند که بدسکتوری آنها غیر قابل رفع میباشد. در بعضی از موارد نیز هد هارد به علت اسیب فیزیکی دیگر قادر به خواندن سکتور هایی که بیش از حداقل نیاز دارند را نمیباشند و سکتور مورد نظر را به عنوان بدسکتور شناسایی میکند.

اصولا بدسکتور فیزیکی غیر قابل تعمیر میباشد با این حال معمولا توسط هارد شناسایی شده و در سیستم عامل خود هارد یا همان Service Area  هارد نشانه گذاری شده تا دیگر موارد استفاده قرار نگیرد. در زمانی که هارد دچار بدسکتور فیزیکی میشود منطقی ترین راه ابتدا استخراج دیتا و سپس اگر لازم شد درصد رفع بدسکتور هارد دیسک براییم که هاردهایی که دچار بدسکتور فیزیکی شده اند چندان منطقی به نظر نمیرسد

بدسکتور فیزیکی

تعمیرات هارد بدسکتور با بدسکتوری فیزیکی

مقاله بالا مختصر توضیحاتی در رابطه با ساختار سکتور بوده در پایین درباره نحوه تعمیر هارد بدسکتور توضیحاتی میدهیم اگر هارد دچار بدسکتور فیزیکی شده باشد سریعا باید اطلاعات استخراج شود و از هر به هیچ عنوان استفاده مجدد نگردد اما زمانی که هارد دچار بدسکتور فیزیکی میشود شخص خود توانایی استخراج داده را نداشته و زمانی که به هارد بیش از اندازه فشار بیاورند ممکن است هارد دیگر قابلیت خواندن و نوشتن خود را برای همیشه از دست بدهد.

سوالات متداول کاربران

دلایل ایجاد بدسکتور چیست؟

دلایل ایجاد بدسکتور به دو دسته فیزیکی و منطقی تقسیم می شوند.

  • دلایل فیزیکی: ضربه خوردن، نوسانات جریان برق، گرمای بیش از حد، استهلاک قطعات و …
  • دلایل منطقی: خرابی سیستم عامل، ویروس، نرم افزارهای مخرب و …
چگونه می توان از ایجاد بدسکتور جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از ایجاد بدسکتور، باید از هارد دیسک خود به درستی مراقبت کنید. از جمله نکات مهم برای جلوگیری از ایجاد بدسکتور عبارتند از:

  • از ضربه خوردن هارد دیسک جلوگیری کنید.
  • هارد دیسک را در برابر نوسانات جریان برق محافظت کنید.
  • هارد دیسک را در محیطی خنک نگهداری کنید.
  • از نرم افزارهای معتبر و به روز استفاده کنید.
Rate this post