اشتراک گذاری

بازیابی اطلاعات هارد سوخته

بازیابی اطلاعات هارد سوخته یکی از خدمات رایج در مرکز تخصصی بازیابی اطلاعات است. اگر هارد دیسک شما روشن نمی شود ، هیچ صدا و لرزشی ندارد و در عین حال بویی شبیه سوختن از هارد دیسک متوجه شده اید؛ احتمالا برد هارد دیسک سوخته است.

باید بدانید که در واقع قطعه سوخته به معنی قطعه خراب است و به اصطلاح سوختگی در میان کاربران رایج است. هر چند در قطعات کامپیوتر واقعا دو نوع سوختگی وجود دارد؛ یکی سوختگی بر اثر نوسانات ولتاژی و دیگری آتش سوزی و معدوم شدن هارد در یک حادثه آتش سوزی. بیشتر توضیح خواهیم داد.

درشرایطی که هارد بسوزد مسئله ای که با آن مواجه خواهید شد این است که آیا امکان بازیابی اطلاعات آن وجود دارد یا نه؟ ما مطلب امروز را به این موضوع اختصاص داده ایم و در آن تلاش می کنیم تمامی اطلاعات لازم را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. 

به طور کلی بازیابی اطلاعات از دست رفته در هارد سوخته بستگی به میزان آسیب دیدگی و قسمت سوخته شده دارد. هارد متشکل از برد، هد، موتور و قطعات دیگری است. سوختن هر یک از این قطعات در روند بازیابی اطلاعات تاثیر گذار است . در بخش های بعدی به این مسئله بیشتر خواهیم پرداخت.

بازیابی اطلاعات هارد سوخته

نوسانات ولتاژی

نوسانات ولتاژی و نگهداری غیر اصولی از هارد، منجر به سوختن هارد و المان های داخل آن می شود. در این گونه موارد قطعه بر اثر سوختگی شکل و فرم فیزیکی خود را از دست داده است. 

بازیابی اطلاعات هارد سوخته در این وضعیت از دو حالت کلی خارج نیست؛ یا با تعویض قطعات سوخته هارد امکان احیای برد الکترونیکی وجود دارد یا اینکه سوختگی شدید منجر به سوختگی کامل مادربرد و قطعات نصب شده روی آن شده است و جایی برای کارگذاشن المان الکتریکی باقی نمانده و تمام اتصالات نیز از بین رفته اند. در این صورت باید کل قطعه تعویض شود.

سانحه آتش سوزی

سانحه آتش سوزی هم می تواند منجر به سوختن و از بین رفتن هارد در یک سیستم رایانه ای شود. در این حالت ریکاوری دیتاهای سوخته شده در صورتی که سوختگی خیلی عمیق نباشد، امکان پذیر است، اما گاهی بازیابی اطلاعات هارد سوخته شده در این شرایط ممکن نیست، زیرا اکثرا المان های نگه دارنده اطلاعات مانند پلتر های هارد درایو و یا NAND فلش هایی که داده ها را در خود ذخیره می کنند، معدوم می شوند.

مشکلات رایج یک هارد سوخته

  • هارد در مادربرد شناسایی نمی شود
  • برد هارد سوخته است
  • فریمویر هارد مشکل دارد و هارد کار نمی کند
  • هد هارد سوخته است
  • اسپیندل موتور سوخته است و هارد نمی چرخد
  • کنترلر هارد SSD سوخته و شناسایی نمی شود
  • هارد SSD سوخته و ظرفیت درست ندارد
  • USB درایو یا مموری سوخته دارید که در کامپیوتر شناسایی نمی شوند.

نحوه بازیابی اطلاعات هارد سوخته

با سوخته شدن یک هارد احتمالات زیادی برای شدت و حدّت آسیب دیدگی وجود دارد. تمام آنچه که در بالا گفتیم ممکن است به دلیل سوخته شدن هارد رخ دهد. با توجه به نوع آسیبی که به هارد رسیده است و عمق این آسیب، بازیابی اطلاعات هارد سوخته از روش ها و مسیر های متفاوتی انجام خواهد شد. مثلا در بعضی موارد سوختن برد هارد موجب سوختن هد هارد درایو نیز می شود. این اطلاعات با یک بررسی ظاهری به دست نمی آید.

تکنسین مربوطه باید هارد را به کلی ارزیابی کند و شدت و عمق آسیب را اندازه گیری کند. باید ببیند که سوختگی به کدام قسمت های هارد آسیب رسانده است و این آسیب چه اندازه در بازیابی اطلاعات هارد سوخته موثر است. در هر صورت این مسیر بسیار طولانی، حساس و پیچیده است. کمترین و کوچکترین اشتباه در تشخیص می تواند صدمات جبران ناپذیری همراه داشته باشد.

مرکز بازیابی اطلاعات

مرکز بازیابی اطلاعات از معدود و محدود درگاه های امن برای احیا و ریکاوری اطلاعات انواع هارد است. این واحد نمونه و تخصصی تحت نظارت مرکز سخت افزار ایران راه اندازی شده است و صفر تا صد جراحی هارد و بازیابی اطلاعات را بر عهده می گیرد. مرکز بازیابی اطلاعات به مدرن ترن ابزارآلات روز جهانی مجهز است و به کمک این تجهیزات مدرن داده های از دست رفته انواع هارد، فلش، رم، کارت های حافظه و دیگر تجهیزات ارتباطی را با بالاترین کیفیت احیا می کند. در کنار ابزارآلات مدرن و پیشرفته، تکنسین های ماهر و کاربلد نیز در این مرکز به بهبود کیفیت خدمات رسانی کمک می کنند.

این تکنسین ها از میان افرادی متعهد و کاربلد انتخاب شده اند که به خوبی با روند بازیابی اطلاعات و حساسیت ها و پیچیدگی های آن آشنایی دارند. مرکز بازیابی اطلاعات مجهز به دوربین های مدار بسته و نظارتی در فضای تعمیراتی است؛ به این ترتیب حریم شخصی کاربران را محترم شمرده است و تمهیدات لازم برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده های احتمالی را اندیشیده است. اگر قصد احیا و بازیابی هارد خود را دارید، انتخاب این مرکز جامع ، انتخابی ارزنده و بهینه و مطمئن خواهد بود. برای دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

5/5 (1 امتیاز)