اشتراک گذاری

فضای ابری چیست؟

احتمالاً برای شما نیز پیش آمده باشد که اطلاعاتی را بر روی هارد دیسک، فلش مموری یا حتی تلفن همراه خود ذخیره کرده باشید، اما به هر دلیل این اطلاعات از دست رفته و حذف شده باشند. با وجود انکه دستگاه‌های مذکور در حال حاضر بهترین امکانات موجود جهت ذخیره و حفظ اطلاعات هستند اما نمی‌توانند شایسته لقب بهترین باشند. با این وضعیت به نظر شما برای یک ذخیره امن چه باید کرد؟ خوشبختانه روش های دیگری نیز جهت ذخیره اطلاعات وجود دارد که امکان از دست رفتن اطلاعات در آنها نزدیک به صفر است. یکی از بهترین‌های این کار، فضای ابری است. در صورت استفاده از فضای ابری، شما قادر خواهید بود تمامی اطلاعات و فایل های خود را در این فضا آپلود نمایید تا در هر زمان و هر مکان که بخواهید از طریق اینترنت به آنها دسترسی پیدا کنید. نکته شایان ذکر در باب فضای ابری آن است که این سرویس نیاز به بک آپ گیری ندارد.

ویژگی‌های فضای ابری

 برای استفاده از فضای ابری موقعیت مکانی شما اهمیتی ندارد. به عبارتی دیگر مهم نیست که شما کجای دنیا هستید و از چه کامپیوتر یا موبایلی استفاده می کنید. برای استفاده از فضای ابری مهم‌ترین چیز پس از در اختیار داشتن موبایل، تبلت، لپ تاپ یا وسایل اینچنینی، اینترنتی با پهنای باند مناسب است. در صورت مهیا بودن این امکانات، شما پس از وصل شدن به اینترنت و ورود به حساب کاربری‌تان می‌توانید به تمامی فایل های ذخیره شده‌تان دسترسی پیدا کنید. دیگر ویژگی‌های فضای ابری عبارتند از: سهولت استفاده، امنیت زیاد، ازبین نرفتن فایلها، انتقال راحت فایلها و قابلیت استفاده. با وجود ویژگی‌های ذکر شده گمان می‌رود تا چند سال آینده -البته در صورت گسترش پهنای باند اینترنت- کلیه هارددیسک ها و فلش مموری ها جای خود را به فضای ابری بدهند.

فضای ابری چیست؟

انواع فضاهای ابری

فضاهای ابری را به طور کلی می‌توان به چهار بخش تقسیم کرد که این چهار بخش عبارتند از ابرخصوصی، ابر عمومی، ابر آمیخته و ابر اجتماعی. در بخش زیر توضیحی مختصر در باره هر یک از این بخش‌ها ارائه خواهد شد.

ابر آمیخته (هیبریدی):

این مورد از فضاهای ابری به فضایی اطلاق می‌گردد که هم عمومی و هم خصوصی باشد. زمانی که یک ارائه کننده‌ی خدمات ابری، هم سرویس عمومی و هم خصوصی ابری را ارائه کند، ابرآمیخته خواهد بود.

ابر خصوصی:

ابر خصوصی با هدف استفاده‌ی یک واحد ایجاد می‌شود و ویژه خدمت‌رسانی به نیازهای همان واحد است. ابر همچنان باید در خارج از موسسه و در فضای مخصوص دیتاسنتر باقی بماند تا مفهوم ابر به آن اطلاق شود.

ابر عمومی:

این مورد از فضاهای ابری مختص استفاده عموم افراد است. به طور کلی، تفاوت چندانی میان ابر خصوصی و ابر عمومی وجود ندارد. تنها تفاوت موجود میان این دو ابر، اشخاصی است که از این قابلیت استفاده می‌کنند. یک مثال محبوب از ابر عمومی سرویس شناخته شده‌ی دراپ‌باکس است.

ابر اجتماعی:

در صورتی که ابرخصوصی میان چند واحد به اشتراک گذاشته شود، عنوان ابر اجتماعی بع آن اطلاق خواهد شد. ابر اجتماعی در واقع چیزی شبیه ابر عمومی است با این تفاوت که به چند واحد بخصوص محدود شده است. شرکت های مختلفی برای ارائه این تکنولوژی با یکدیگر رقابت در حال رقابت هستند که از معروفترین آنها می توان به گوگل، اپل، ماکروسافت و… اشاره کرد. برخی از شرکت های ارائه دهنده این سرویس در بخش زیر به اختصار معرفی شده‌اند:

  • Dropbox: یکی از شرکت های ارائه دهنده سرویس‌های مرتبط با فضاهای ابری، شرکت دراپ باکس است که تا 2گیگابایت حجم رایگان در اختیار مصرف کنندگان قرار میدهد. این حجم قابلیت ارتقا تا 16گیگابایت را دارد.
  • Box: دومین شرکت ارائه دهنده سرویس‌های مرتبط با فضاهای ابری، شرکت باکس است. با وجود تشابه اسمی بین باکس و دراپ باکس این 2 سرویس کاملا مجزا و متفاوت از هم میباشند. باکس تا 10گیگابایت حجم رایگان در اختیار کاربران خود می‌گذارد.
  • Google Drive: گوگل نیز یکی دیگر از شرکت های ارائه دهنده فضاهای ابری است. این شرکت 15گیگابایت فضای رایگان برای کاربران خود قرار داده است که با توجه به ایمیل های موجود در ایمیل شما و قدمت اکانت گوگل شما این حجم ممکن است متفاوت باشد.
  • iCloud: این شرکت مختص کاربران دستگاه‌های اپل است. شرکت اپل تا 5 گیگابایت حجم رایگان در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. االبته این مورد از فضاهای ابری برای سیستم عامل ویندوز نیز عرضه می‌شود اما استفاده از آن تنها از طریق دستگاه‌های اپل نظیر ipad یا iphone امکان‌پذیر است.

مرکز ریکاوری هارد

ریکاوری هارد یکی دیگر از تخصصی ترین خدمات ارائه شده در مرکز بازیابی اطلاعات است که در پارت مجزای خویش، به دست زبده ترین کارشناسان بازیابی و با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات این حوزه انجام می پذیرد. در صورت نیاز به ریکاوری هارد دستگاه‌های خویش می توانید پس از مراجعه به مرکز تخصصی ریکاوری اطلاعات، در پارت مربوطه حاضر شده و تخصصی ترین خدمات مورد نیاز را دریافت نمایید. مرکز ریکاوری هارد یکی از برترین و مجهزترین شرکت های دیتا ریکاوری Data Recovery در کشور است که در طول سالهای اخیر توانسته است با ارائه بالاترین سطح کیفی خدمات در حوزه بازیابی، نیاز بسیاری از کاربران دستگاه‌ها را برآورده ساخته و آنان را از سردرگمی های رایج در زمان فقدان اطلاعات رهایی بخشد.

اخبار، مقالات، محصولات و سوالات متداول در سایر صفحات وبسایت قابل پیگیری است.

Rate this post