اشتراک گذاری

تعمیر هارد

تعمیر هارد با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات و جدیدترین متدهای روز دنیا در مرکز سخت افزار ایران انجام می شود. عیب یابی و تعمیر هریک از مدل های هارد، نیاز به مهارت و دانش تخصصی بسیار بالایی دارد و حتما باید توسط تعمیرکاران مجرب و دوره دیده انجام شود.

بروز هرگونه خطا در روند تعمیر و تعویض قطعات هارد، می تواند موجب از کار افتادن این قطعه و از بین رفتن تمامی اطلاعات آن شود. در ادامه مطلب، نکاتی را درمورد عملیات تعمیر هارد بررسی می کنیم تا با روند این کار و جزئیات آن آشنا شوید.

تعمیر هارد

تعمیر هارد اکسترنال

تعمیر هارد اکسترنال در قیاس با هارد دیسک‌های درونی متقاضیان بیشتری دارد و این امر چندان هم عجیب نیست زیرا هاردهای اکسترنال به سبب جابجایی در معرض آسیب بیشتری هستند و امکان ضرب‌دیدگی آن‌ها بسیار بالاتر از هاردهای داخلی است. ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که در اثر یک بی‌احتیاطی، هارد از دست شما یا از روی میزتان افتاده و به زمین خورده باشد.

این امر یکی از بزرگترین آسیب‌های احتمالی است که سبب بروز اشکالات متعدد و گاه خرابی کامل هارد اکسترنال می‌گردد، از این رو به شما توصیه می‌کنیم در نگهداری و جابجایی آن احتیاط نمایید و به برخی نکات توجه مطرح شده از سوی کارشناسان در این رابطه توجه نمایید. در هر حال، در صورت بروز اشکال در هارد اکسترنال مورد استفاده‌تان، می توانید به مرکز بازیابی اطلاعات، پارت تعمیرات هارد اکسترنال مراجعه کرده و تخصصی ترین سرویس های مربوطه را دریافت نمایید.

تعمیرات هارد اینترنال

سرویس‌های ارائه شده در پارت تعمیرات هارد اینترنال منحصر به موردی خاص نیست و کلیه تعمیرات مرتبط با هارد نظیر تعمیر مشکل عدم شناسایی هارد دیسک، تعمیر هارد ضربه خورده و آسیب‌دیده، تعمیرات هارد با خرابی Read از جمله رید و … را شامل می‌گردد.

بد نیست بدانید که طراحی هارد دیسک های داخلی یا همان اینترنال با هدف جابجایی های مکرر صورت نگرفته است با این وجود، کاربر می‌تواند یک هارددیسک اینترنال را بین کامپیوترهای مختلف جابجا کند. البته باید توجه داشت که این جابجایی کار چندان آسانی نیست و دردسرهای خاص خود را دارد.

هارد اینترنال ویژگی های اختصاصی دیگری نیز دارد که در این بخش به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد: هارددیسک های اینترنال به طور معمول ارزان تر از هارد درایوهای اکسترنال هستند؛ مورد دیگر آنکه هارد درایوهای اینترنال سرعت بالاتری در قیاس با هاردهای اکسترنال دارند (زیرا فارغ از رابط ها و پورت های ارتباطی است)، دیگر آنکه هارد دیسک های اینترنال معمولا جهت حمل و جابجایی های مکرر طراحی نشده‌اند و نسبتاً بزرگتر هستند.

با این وجود تعمیرات هارد دیسک اینترنال به سبب شباهت ساختار، تفاوت چندانی با تعمیرات هارد اکسترنال ندارد. تخصصی‌ترین سرویس‌های تعمیر هارد اینترنال با حضور در مرکز بازیابی اطلاعات قابل دریافت است.

تعمیرات هارد

تعمیر هارد در تهران

برای دریافت تخصصی ترین خدمات تعمیر هارد در تهران، کافی است با مرکز بازیابی اطلاعات تماس بگیرید. این مرکز دارای چند شعبه در شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز تهران است و به کلیه مناطق پایتخت سرویس دهی دارد. شما می توانید ضمن مراجعه به نمایندگی تعمیر هارد در ستارخان، امیرآباد، ولیعصر، فرجام، پیروزی و … انواع مدل های هارد را برای عیب یابی و تعمیر تخصصی، به مجرب ترین تکنسین های تعمیرات هارد بسپارید.

تعمیر هارددیسک در کرج

تعمیر هارددیسک در کرج، توسط تکنسین های مجرب و متعهد مرکز ریکاوری اطلاعات انجام می شود. استفاده از تجهیزات پیشرفته، اجرای روش ها و مراحل تعمیراتی مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا و تجربه و مهارت بالای تعمیرکاران، سطح کیفی تعمیر هارد در کرج را به بالاترین حد رسانده است. گفتنی است مرکز بازیابی اطلاعات در کرج، در شاهین ویلا واقع شده و به تمامی محله های کرج، خدمات رسانی دارد.

تعمیر هارد در مشهد

اطلاعات خود را از دست ندهید! ما به عنوان مرکز مجهز تعمیر و بازیابی هارد در مشهد ، خدمات تخصصی و جراحی هارد دیسک را ارائه می‌دهیم. از تعمیر بد سکتوری هارد گرفته تا بازیابی اطلاعات انواع تجهیزات ذخیره‌سازی، با استفاده از ابزارهای پیشرفته‌ای مانند PC-3000 ، به دست کارشناسان انجام می‌شود. همچنین، می‌توانید در هر زمان روند تعمیر هارد خود را پیگیری کنید. برای تعمیرات فوری هارد در مشهد، در کنار شما هستیم. با استفاده از استانداردترین روش‌های تعمیر هارد در دنیا، خدمات خود را ارائه می‌دهیم.

تعمیر هارد در مشهد

آموزش تعمیرات هارد

نمایندگی تعمیر هارد در مرکز سخت افزار ایران، دوره های آموزشی را نیز در این زمینه برگزار می کند. دوره های آموزش تعمیرات هارد، در دو سطح عمومی و تخصصی برگزار می شوند تا کاربران با هر سطحی از اطلاعات، از آنها بهره مند شوند. در سطح مقدماتی یا عمومی، کلیاتی راجع به ساختار هارد، قطعات آن و نیز روش های بازیابی اطلاعات به شرکت کنندگان آموزش داده می شود و بیشتر مناسب افراد مبتدی هستند.

دوره های تخصصی یا پیشرفته هم برای تعمیرکاران و افراد شاغل در این حوزه کاربرد دارد. در این دوره ها مفاهیم تخصصی تری آموزش داده می شود. تعمیرکاران و کارشناسان ریکاوری با شرکت در دوره های تخصصی آموزش تعمیر هارد و بازیابی اطلاعات، مهارت و دانش فنی بیشتری کسب کرده و می توانند سطح کیفی کار خود را ارتقا دهند.

نرم افزار عیب یابی و تعمیر هارد

تعمیرات هارد همیشه به شکل سخت افزاری و تعمیر یا تعویض قطعات نیست. گاهی مشکل هارد نرم افزاری است و برای حل این ایرادات، باید به شکل دیگری عمل کرد. در این شرایط معمولا نیاز به استفاده از نرم افزار عیب یابی و تعمیر هارد است. این برنامه ها به گونه ای طراحی شده اند که بدون برخورداری از مهارت در حوزه تعمیر و ریکاوری هارد، نمی توان به درستی از آنها استفاده کرد. اگر اشتباهی در مراحل کار با این برنامه ها رخ دهد، اطلاعات اشتباه به دست می آید و احتمال خرابی هارد و از بین رفتن کامل اطلاعات آن بسیار بالا خواهد بود.

تعمیر انواع هارد

هزینه ی تعمیر هارد

مسئله و نگرانی مهم کاربران هنگام تعمیر هارد، مربوط به هزینه تعمیرات این قطعه است. بسته به این که آسیب دیدگی هارد به چه شکل و چه اندازه ای است، هزینه تعمیرات آن متفاوت است. برای برآورد هزینه تعمیر هارد، نیاز به عیب یابی این قطعه است. اگر مسئله با یک سری اقدامات اصلاحی سطحی برطرف شود، معمولا نباید مبلغ بالایی پرداخت کنید. اما اگر مثلا نیاز به تعویض هد، جراحی هارد و چنین اقداماتی باشد، هزینه تعمیرات هارد بیشتر خواهد بود.

تعمیر هارد اینترنال

تعمیر هارد وسترن دیجیتال

یکی از خدمات تخصصی مرکز تعمیرات هارد، تعمیر هارد وسترن دیجیتال است. بیشتر هاردهای این برند یک برد مجزا دارند و اطلاعات به شکل Encryption  و کدینگ در آنها نگهداری می شوند. این ویژگی ها باعث شده اند که تعمیرات هارد وسترن نیاز به مهارت خاصی داشته باشد. 

اگر با مشکلاتی همچون کند شدن هارد دیسک و عدم کپی اطلاعات و عدم دیتکت مواجه شدید، هرچه زودتر با نمایندگی تعمیر هارد تماس بگیرید تا تکنسین های مجرب این مرکز، عملیات عیب یابی و تعمیر و تعویض اجزای هارد را در بالاترین سطح کیفی انجام دهند.

تعمیر هارد سیگیت

برای تعمیر هارد سیگیت هم می توانید روی مهارت و تخصص کارشناسان مرکز تخصصی تعمیرات هارد حساب کنید. ساختار هاردهای سیگیت به مراتب پیچیده تر از دیگر برندهاست و به همین دلیل، تعمیر آنها هم چالش های خاص خود را دارد. 

یکی از رایج ترین مشکلاتی که بیشتر کاربران هارد سیگیت با آن مواجه می شوند، دیتکت نشدن در کامپیوتر است. به علت یونیک بودن اکثر ماژول های اساسی هارد، راهی جز اصلاح ماژول آسیب دیده نیست و این کار باید با ابزار مخصوص انجام شود.

تعمیر هارد توشیبا

تعمیر هارد توشیبا در مرکز بازیابی اطلاعات و در بالاترین سطح کیفی و تخصصی انجام می شود. کاربران هاردهای توشیبا معمولا با مشکلات مثل بدسکتوری و خرابی فریمور مواجه می شوند. البته دیتکت نشدن هم مسئله رایج دیگری است که در هاردهای این برند دیده می شود. توصیه اکید می کنیم که به هیچ عنوان خودتان اقدام به باز و بسته کردن هارد یا استفاده از نرم افزارهای رایج برای بازیابی اطلاعات آن نکنید.

تعمیر هارد هیتاچی

هارد دیسک هیتاچی از این نظر با دیگر برندها تفاوت دارد که هاردهای این برند از نظر پسورد گذاری فوق العاده پیچیده عمل می کنند. درواقع اگر رمز هارد هیتاچی را فراموش کنید، بای پس کردن رمز یا برداشتن رمز کمی پیچیده و سخت می شود و نیاز به تخصص بسیار بالایی دارد. عمده  خرابی های هارد هیتاچی، فیزیکی بوده و شامل سوختن برد، بدسکتوری و خرابی ترنسلیتور هارد می شود.

تعمیرات هارد کامپیوتر

آنچه که در تعمیر هارد کامپیوتر نقش بسزایی ایفا می‌کند، تشخیص صحیح نوع اشکال پیش آمده در هارد و بکارگیری سازگارترین راهکار تعمیر است. به عبارتی دیگر در صورتی که فرآیند عیب‌یابی هارد به درستی طی نشود، این احتمال وجود دارد که دستکاری‌هایی نابجایی بر روی این قطعه پیاده شده و هارد به کلی سلامت خود را از دست بدهد.

از این رو قویاً توصیه می‌شود در صورت بروز هر گونه اشکال و ناکارامدی در هارد، صرفاً به مراکزی مراجعه شود که تجهیزات و ابزار تخصصی این کار یعنی تعمیرات هارد کامپیوتر را در اختیار دارند. 

بد نیست بدانید که آنچه سبب بروز خرابی در هارد کامپیوتر می‌شود اغلب مشکلات سیستم عاملی و همچنین دمای بالا دستگاه است. از علائم خرابی هارد شناسایی نشدن هارد در بایوس است که در نتیجه آن ویندوز کامپیوتر لود نخواهد شد و شما دسترسی‌ای به اطلاعات نخواهید داشت.

تعمیر هارد لپ تاپ

هارد لپ تاپ تحویل داده شده به مرکز بازیابی اطلاعات، بسته به نوع اشکال پیش آمده در آن، به یکی از واحدهای تعمیرات هارد لپ تاپ سپرده می شود. نوع اشکال پیش آمده در هارد، در واحد عیب یابی و تست هارد تشخیص داده شده و در سایر واحدهای تخصصی تعمیرات هارد لپ تاپ مرتفع می گردد.

برخی از واحدهای تعمیرات هارد لپ تاپ که در این مرکز موجود هستند عبارت است از: واحد تعمیرات نرم افزاری هارد، واحد تعمیرات سخت افزاری هارد، واحد جراحی هارد، واحد بازیابی اطلاعات هارد و … . دارا بودن کلین روم های متعدد جهت جراحی هارد و بازیابی اطلاعات، استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات این حوزه نظیر pc3000،

همکاری با تیمی از مجرب ترین کارشناسان بازیابی و ریکاوری اطلاعات، دارا بودن مجموعه ای از پیشرفته ترین تجهیزات و ابزار جهت بازیابی هاردهای متعدد و گوناگون و… برخی از ویژگی های مرکز تعمیر هارد لپ تاپ است که آنرا بدل به انتخاب نخست تمامی کاربران ساخته است.

تعمیر هارد موبایل و تبلت

یکی از قطعات بکاررفته در موبایل و تبلت که امکان خرابی و بروز اختلال در آن وجود دارد، بخشی است که در میان کاربران با نام هارد از آن یاد می شود. بد نیست بدانید که گوشی ها و تبلت ها، قطعه ای به نام هارد ندارند و در ساختارشان تنها، پردازنده، حافظه و حافظه RAM وجود دارد).

خرابی هارد موبایل و تبلت به دلیل تأثیر مستقیم بر عملکرد سایر بخش های دستگاه، می‌بایست بی‌هیچ فوت وقتی مرتفع گردد. خدمات مرتبط با این بخش از تلفن همراه، بسیار تخصصی بوده و می بایست صرفاً به دست کارشناسان تعمیرات موبایل انجام پذیرد.

شما کاربران گرامی می توانید با حضور در مرکز بازیابی اطلاعات و مراجعه به پارت تخصصی موبایل، تخصصی‌ترین خدمات مرتبط با تعمیرات هارد موبایل را دریافت نموده و تمامی اختلالات سخت افزاری یا نرم افزاری دستگاه خویش را برطرف نمایید.

تعمیر هارد لپ تاپ

خدمات تعمیر هارد

اقداماتی همچون عیب یابی هارد، بازیابی اطلاعات، تعمیر و تعویض هد، تعویض پلاتر، اصلاح پلاتر، تعمیر بدسکتوری،  تعویض و تعویض سوکت، تعمیرات تخصصی برد و … بخشی از مهم ترین خدمات تعمیر هارد دیسک در مرکز  تخصصی بازیابی اطلاعات هستند. این اقدامات با استفاده از تجهیزات پیشرفته، در کلین روم های مدرن انجام می شوند. ضمانت نامه مرکز سخت افزار ایران هم به شما این اطمینان را می دهد که خدمات ارائه شده و قطعات مورد استفاده، اورجینال بوده و از بالاترین کیفیت برخوردار هستند.

تعمیر سوکت هارد

شناسایی نشدن هارد در بیشتر موارد، ناشی از خرابی سوکت است. سوکت بخشی است که امکان اتصال هارد با لپ تاپ، کامپیوتر و … را فراهم می سازد. اگر این بخش آسیب دیده باشد، برای تعمیر هارد، آن را ترمیم یا تعویض می کنند. 

حتی گاهی نیاز به تعمیر سوکت هارد نیست و تمیز کردن آن کفایت می کند. البته ممکن است آسیب دیدگی سوکت به اندازه ای باشد که نتوان آن را ترمیم کرد. در این صورت نیاز به تعویض سوکت هارد و استفاده از یک سوکت جدید است.

تعمیر هد هارد

یکی از اقداماتی که برای تعمیر هارد انجام می شود، ترمیم هد است. عدم امکان دسترسی به اطلاعات ذخیره شده، گاهی نشان دهنده خرابی هد است. اگر هارد شما زمین افتاده یا ضربه خورده و بعد از آن به محتوا دسترسی ندارید، به احتمال زیاد هد آسیب دیده است. 

حتی ممکن است هد روی پلاتر خط انداخته باشد و اطلاعات به طور کامل پاک شده و غیر قابل ریکاوری شده باشند. شنیدن خش خش، کلیک، بوق یا هر صدای عجیبی از هارد هم نشان دهنده خرابی هد است. اگر هد هارد به موقع تعمیر نشود، ممکن است هارد به طور کلی غیر قابل استفاده شود.

تعمیر بدسکتوری هارد

بدسکتوری، یکی از مشکلات رایج در هاردهای اینترنال و اکسترنال است که دسترسی به اطلاعات و محتوای هارد را مختل می کند. هنگام بروز بدسکتوری، بسیاری تصور می کنند که هارد سوخته یا از کار افتاده است. البته تداوم مشکل و برطرف نکردن آن، به حذف کامل اطلاعات و بروز آسیب های جدی تر می انجامد. بدسکتوری، انواع مختلفی دارد که توسط تکنسین های تعمیر هارد، تشخیص داده شده و برطرف می شود.

تعمیر برد هارد دیسک

عواملی همچون نوسان برق، اتصال به تلویزیون، بر عکس زدن پاور و …، به برد هارد آسیب می رسانند. اگر برد بسوزد، باید برای تعمیر هارد، از کلین روم استفاده کرد. در این شرایط با جراحی هارد و تعویض برد، می توان مشکل را برطرف کرد. البته لازمه عملکرد درست هارد پس از تعویض برد، اصل بودن برد جدید است. برد غیر اورجینال، خسارات جبران ناپذیری را به هارد وارد کرده و اطلاعات ذخیره شده در آن را نیز در معرض خطر قرار می دهد.

خرابی منطقی هارد

در هر هارد دیسک، مداری به نام دار منطقی وجود دارد که عملکرد آن را کنترل می کند. برای مثال وقتی ما روی سیستم فایلی را باز می کنیم یا می خواهیم فایلی را جا به جا کنیم، همین مدار منطقی است که مشخص می کند کدام دیسک باید بچرخد و پاور چگونه باید در هارد پخش شود. 

به طور کلی هر کاری که بخواهیم انجام دهیم، به کمک همین مدار صورت می گیرد. به این ترتیب خرابی در آن باعث می شود نتوانیم کاری انجام دهیم. در این زمان می گوییم خرابی منطقی هارد صورت گرفته است.

مشخص است که رفع این مشکل تخصصی بوده و امکان رفع آن در منزل وجود ندارد. شما باشد با مشاهده هر گونه عدم عملکرد صحیح، دستگاه خود را برای تعمیر به متخصصان بسپارید. چنانچه مشکل از مدار منطقی باشد، تکنسین با استفاده از ابزار خاصی، هارد را باز کرده و مشکل را از نزدیک بررسی خواهد کرد. تعمیر هارد با چنین مشکلی نیاز به تجربه و دانش الکترونیک دارد.

تعمیر هارد در صورت قفل شدن اسپیندل موتور

اسپیندل قطعه ای در هارد دیسک ها است، که وظیفه چرخاندن دیسک ها را برعهده دارد. اگر این چرخش صورت نگیرد، عملاً خواندن و نوشتن روی هارد نیز انجام نمی شود. توجه داشته باشید که کار کردن موتور هاردها با صدا و لرزش کمی همراه است. اگر هارد شما کار نمی کند و هیچ نشانه ای هم از کار کردن آن به واسطه مشاهده لرزش یا شنیدن صدای کم حس نمی کنید، احتمالاً مشکل از اسپیندل های موتور است.

حل این مشکل برای تکنسین های کارآزموده ساده است، مسئله اصلی ظرافتی است که باید در انجام آن به کار گرفته شود. خوشبختانه متخصصان مرکز ما نه تنها دانش کافی، بلکه ابزار مخصوص این کار را نیز در دست دارند.

تعمیر هارد سوخته

در مورد امکان تعمیر هارد سوخته نمی توانیم نظر قطعی بدهیم. وقتی چنین دستگاه حساسی بسوزد، احتمال تعمیر آن بسیار کم می شود. البته نظر نهایی در دست تکنسین های تعمیر هارد است. اما اگر تشخیص دهند که امکان تعمیر وجود ندارد، باید برای برگرداندن اطلاعات از دست رفته خود هارد ا ریکاوری کنید و اطلاعات خود را روی هارد جدیدی ذخیره کنید.

اگر هم امکان تعمیر وجود داشته باشد، این کار به بهترین شکل صورت خواهد گرفت و شما می توانید بسته به نوع تعمیر، از گارانتی تعمیر استفاده کنید. در این گارانتی مدت زمانی مشخص شده است که اگر در طی آن مشکل دوباره رخ داد، بتوانید دستگاه را مجدد به تکنسین بسپارید.

تعمیر فرم ویر هارد

فرم ویر (firmware) هارد به برنامه ای گفته می شود که تنظیمات کارخانه، نرم افزارها و رفتار هارد درایو را کنترل می کند. بنابراین تعمیر هاردی که دچار ایراد در فرم ویر شده باشد، احتمال موفقیت بالایی دارد. اغلب نرم افزار هاردها به دلیل وجود فایل های مخرب، ویروسی و معیوب رخ می دهد. در این زمان، لازم است تکنسین نرم افزاری تعمیرات هارد، آن را بررسی کرده و برای حل مشکل یا فرم ویر را آپدیت کرده یا عملیات از بردن ویروس ها و بدافزارها را به صورت تخصصی روی آن اجرا کند.

اشکال در نرم افزار هارد، گاهی مانع دسترسی به بخشی از عملکردهای هارد می شود. برای مثال ممکن است خطاهایی در ورد read و write دریافت کنید. که یعنی یا می توانید چیزی روی آن بریزید یا نمی توانید اطلاعات روی هارد را ببینید و فایل ها را باز کنید.

خرابی هارد نرم افزاری یا فریموری

خرابی فریموری یا همان ساختاری هارد یعنی هارد از نظر Service Area به مشکل خورده است. هد هارد با توجه به نوع هارد : وسترن ، سیگیت ، توشیبا و … از یک Defect List بهره میبرد که هارد پس استفاده مکرر و مواجه شدن با خرابی های مختلف شروع به خارج کردن خرابی ها از سطح پلتر و اضافه کردن به این لیست میکند .

این لیست هابه علت ظرفیت کم پس از مدتی کامل ، پر شده و هارد پس از مواجه شدن با یک خرابی جدید قادر به اضافه کردن به این لیست نیست و خرابی های از جمله عدم شناسایی در کامپیوتر و عدم ظرفیت صحیح ، مواجه شدن با پیغام فرمت و … می شود.

کانون بازیابی اطلاعات با بهره گیری از بروز ترین ابزار ریکاوری از جمله PC3000 و MRTPRO توانایی شناسایی این خرابی ها را دارا میباشد و به بهترین روش و سریعترین راه ممکن شروع به اصلاح این لیست میکند و اگر هاردهای فوق نیاز به آپدیت جدید فریمور باشد توانایی آپدیت فریمور را دارا میباشند.

انواع آسیب الکترونیک هارد دیسک

نارسایی چیپست رام هارد دیسک Rom Chip Failure / آسیب دیدن فرم ویر Firmware Corruption

بعضی از ماژولهای فرم ویر ، بخصوص ماژولهایی که برای شناسایی هارد دیسک به سیستم ضروری هستند بر روی چیپ رام ROM Chip بر روی برد مدار چاپی هارد دیسک ( PCB ) ذخیره می شوند. زمانیکه فرم ویر آسیب می بیند و یا چیپست رام هارد دیسک خراب می شود ، هارد دیسک قابل دسترسی نیست. کارشناسان تعمیرات هارد دیسک بانک اطلاعاتی فرم ویر هارد دیسک های Seagate ، Western Digital ، Samsung ، Maxtor ، Toshiba و Hitachi را جهت بازیابی اطلاعات شما در دسترس دارند.

بیشتر بخوانید: بازیابی اطلاعات هارد 

دلایل خرابی الکترونیک هارد دیسک Hard Disk Drive Electronic Failure

تخلیه الکترواستاتیک Electrostatic Discharge

اگرچه درایو هارد دیسک دارای دیود هایی جهت محافظت از تغییرات ناگهانی ولتاژ در مدار می باشد اما در برابر تخلیه الکترواستاتیک آسیب پذیرند. شدت جریان بیشتر از حد نرمال باعث افزایش فشار بر فلز رسانای برد مدار چاپی شده و به اتصالات آن آسیب وارد می کند.

شوک الکتریکی Electrical Overstress

هر درایو هارد دیسک بایستی که با محدوده ای از ولتاژ کار کند و این محدوده ی جریان و ولتاژ توسط کمپانی سازنده هارد دیسک تعیین می شود. زمانیکه هارد دیسک خارج از محدوده امن عملکرد کار می کند ، شوک الکتریکی می تواند باعث آسیب به الکترونیک هارد دیسک شود. بعنوان مثال استفاده از آداپتور جایگزین برای لپ تاپ در صورتیکه ولتاژی متفاوت با آنچه برای لپ تاپ در نظر گرفته شده است می تواند الکترونیک هارد دیسک را دچار شوک الکتریکی کند.

دمای بیش از حد Thermal Overstress

یک دستگاه میزبان با دمای بیش از حد مانند یک کامپیوتر یا لپ تاپ که با دمای بالا کار می کند ، باعث شوک حرارت بیش از حد بر روی الکترونیک هارد دیسک می شود. این آسیب اغلب بصورت علائم تاول شکل بر روی PCB هارد دیسک ، روی چیپ رام و یا چیپ MCU قابل مشاهده می باشد.

انواع خرابی هارد دیسک بر اثر آسیب های فیزیکی

 موتور دوکی یا اسپیندل موتور Spindle Motor یکی از اجزاء الکترونیکی در درایو هارد دیسک شماست که پلاتر درایو را می چرخاند. میانگین سرعت گردش پلاترهای درایو ۷۲۰۰ دور در دقیقه است. زمانیکه بلبرینگ های اسپیندل موتور هارد دیسک قفل می کند ( بعنوان مثال بر اثر شوک فیزیکی و ضربه خوردن ) درایو برای شناسایی اولیه تلاش می کند اما چون یاطاقان اسپیندل موتور قفل شده ، توانایی چرخاندن پلاتر را ندارد.

در برخی موارد ، کارشناسان تعمیرات هارد دیسک با استفاده از ابزار فوق تخصصی موتور هارد دیسک قفل اسپیندل موتور را در صورتیکه آسیب جدی نباشد ، برطرف نموده و اطلاعات شما را بازیابی می کنند. در سایر موارد ، هارد دیسک بصورت اسمبل نشده باقی و برای تعویض موتور و یا انتقال پلاتر به هارد دیسک با هویت مشابه و اسمبل مجدد ( اصطلاحاً جراحی هارد دیسک ) اقدام می شود.

تعمیر هارد دیسک دارای بد سکتور

سکتورهایی از هارد دیسک که در زمان خواندن و نوشتن توسط هد هارد دیسک توانایی پاسخگویی در زمان تعیین شده را ندارند بعنوان بد سکتور طبقه بندی می شوند. بد سکتور ها می توانند نرم یا سخت باشند. بد سکتور نرم یا Soft Bad Sector به راحتی ترمیم و مجددا قابل نوشتن و خواندن می شود. 

اما بدسکتور سخت یا Hard Bad Sector نواحی ای بر روی پلاتر هارد دیسک هستند که بصورت مغناطیسی تثبیت شده اند. این بد سکتور ها قابل ترمیم نیستند و نواحی این بدسکتور ها توسط هارد دیسک قابل استفاده نیستند و اصطلاحا سکتور های آن ناحیه مرده اند.

تعمیر هارد دیسک با خرابی پلاتر Hard Disk Platter

پوشش مغناطیسی بر روی پلاتر هارد دیسک ها بسیار آسیب پذیر است. اگر سطح پلاتر هارد دیسک خراشیده شود ، آسیب وارد شده جبران ناپذیر می باشد. حتی اگر تعویض هد هارد انجام شود ، هد جدید فورا آسیب می بیند. خرابی پلاتر به آسانی از حلقه های مخدوش دورانی بر روی سطح پلاتر و یا علائم خراشیدگی روی سطح پلاتر قابل تشخیص می باشد.

سوالات متداول در مورد تعمیر هارد

دلیل خراب شدن خود به خود هارد چیست؟

ممکن است تصور کنید که هارددیسک شما بدون هیچ دلیلی از کار افتاده و خراب شده است. باید بدانید که گاهی یک ضربه سطحی یا جابجایی نادرست، باعث آسیب دیدگی اجزای داخلی هارد و از کار افتادن این قطعه می شود. با این حال ممکن است بر اثر مشکلات نرم افزاری، هارد درست کار نکرده و اطلاعات را در اختیار شما قرار ندهد.

سوختن هد و خرابی پلاتر هم عوامل دیگری هستند که موجب خرابی هارد دیسک می شوند. در نهایت کارشناسان تعمیرات هارد دیسک معتقدند که هریک از مدل های این دستگاه، طول عمر مشخصی دارد. در صورت پایان عمر مفید هارد، این قطعه از کار می افتد.

آیا هارد ضربه خورده قابل ریکاوری است؟

برای پاسخ دادن به این سوال، باید میزان آسیب دیدگی هارد و قطعات داخلی آن مشخص شود. ریکاوری هارد ضربه خورده، بسته به شدت خرابی این قطعه ممکن است امکان پذیر بوده و یا غیر قابل انجام باشد. تکنسین های ماهر تعمیرات هارد در مرکز سخت افزار ایران، تمام تلاش خود را می کنند تا اطلاعات هارد ضربه خورده را ریکاوری کرده و در اختیار شما قرار دهند. به دلیل استفاده از دستگاه های پیشرفته ای همچون pc3000 در این مرکز، می توان گفت که شانس بازیابی فایل های شما بسیار بالاست.

برای تعمیر هارد با چه شماره ای تماس بگیرم ؟

برای تعمیرهارد 1662 را بدون کد شماره گیری نمایید.

آیا قطعات استفاده شده در نمایندگی تعمیرات هارد اورجینال هستند؟

بله قطعات استفاده شده در نمایندگی تعمیر هارد اورجینال میباشند

علت شناسایی نشدن هارد چیست ؟

ممکن است وجود داشته باشد دلایل متعددی که باعث عدم شناسایی هارد اینترنال یا اکسترنال شما توسط سیستم عامل ویندوز شود. برای رفع این مشکل، ابتدا باید در Disk Management بررسی کنید که آیا هارد دیسک شما قابل رویت است یا خیر. در صورتی که هارد خود را نمی‌بینید، می‌توانید از روش‌های ارائه شده در این متن برای رفع مشکل استفاده نمایید. اگر اقدامات موجود نتیجه نداد، برای بازیابی اطلاعات موجود بر روی هارد، بهتر است با نمایندگی تعمیر هارد تماس بگیرید.

آیا خدمات تعمیر هارد دارای گارانتی میباشند؟

بله تمامی خدمات تعمیرات هارد شامل ضمانت نامه معتبر میباشند.

5/5 (1 امتیاز)