اشتراک گذاری

بازیابی اطلاعات و برداشتن رمز هارد

در دنیای امروز که کار با رایانه های شخصی، تبلت ها، تلفن های همراه و سایر دستگاه های هوشمند رواج بسیاری یافته است، بسیاری از ما داده های ضروری و اطلاعات مورد نیاز خویش را در این دستگاه ها ذخیره می کنیم. اما گاه در این میان مشکلاتی پیش می آیند که دردسرهای بسیاری را برای کاربران ایجاد می کنند. 

از دست رفتن اطلاعات ذخیره شده در دستگاه و عدم دسترسی به آنها و نیز فراموش کردن رمز قرار داده شده بر روی دستگاه برخی از این مشکلات هستند. برای برخی از ما پیش آمده است که در حین کار با دستگاه های هوشمند -به دلیل برخی اتفاقات پیش بینی ناپذیر- تمامی اطلاعات و داده های موجود در دستگاه خویش را از دست داده ایم.

از دست رفتن اطلاعات ممکن است به دلایل متعددی روی دهد که برخی از آنها عبارتند از: بروز ایرادهای نرم‌افزاری، خراب شدن اطلاعات، حمله‌ رخنه‌گران، حذف اتفاقی اطلاعات، بروز ایراد در هارد دیسک و  قطعی برق. از دست رفتن اطلاعات، عدم دسترسی به اطلاعات ذخیره شده و فراموشی رمز گذاشته شده بر روی دستگاه به هر دلیلی که روی دهد، بازیابی آنها نیازمند حضور متخصصان زبده و تجهیزات تخصصی این حیطه است. کارشناسان ما در بخش زیر برخی از مطالب مرتبط با بازیابی اطلاعات و برداشتن رمز هارد را گردآوری ساخته و در اختیار شما کاربران گرامی قرار داده اند.

بازیابی اطلاعات و برداشتن رمز هارد

برداشتن رمز هارد و ریکاوری اطلاعات آن

بازیابی اطلاعات هارد در مرکز سخت افزار ایران بسته به نوع اطلاعات، نوع دستگاه و شکل از دست رفتن دیتا به روش‌های مختلفی انجام می‌پذیرد. مرکز بازیابی اطلاعات برخوردار از پیشرفته‌ترین تجهیزان حوزه ریکاوری است تا ریکاوری داده‌های از دست رفته بسته به نوع شرایط انتخاب شده و انجام پذیرد. چنانچه اطلاعات مورد نیاز از اهمیت کمتری برخوردار باشند در این صورت با استفاده از نرم افزارهای قدرتمند موجود در این حوزه اقدام به ریکاوری اطلاعات هارد می‌شود.

در صورتی که اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار بوده و شامل فایل های مختلفی باشد آنگاه ممکن است هارد مورد جراحی قرار گرفته و از این طریق برای بازیابی اطلاعات اقدام شود. توجه داشته باشید، تکنسین های فنی این مجموعه بازیابی اطلاعات هارد شما را با رعایت تمامی اصول امانت داری و حفظ اطلاعات شما انجام می دهند. 

شکل بازیابی اطلاعات تا حد زیادی بسته به نوع اشکال پیش آمده در هارد، شکل از دست رفتن اطلاعات، اقدامات انجام شده توسط کاربر پس از حذف اطلاعات و مواردی از این دست دارد. مرکز بازیابی اطلاعات برخوردار از پیشرفته‌ترین تجهیزات حوزه بازیابی نظیر pc3000 است تا تخصصی‌ترین سرویس‌های این حوزه را به مشتریان خویش ارائه دهد.

بازیابی اطلاعات درایو قفل شده و برداشتن رمز هارد

بازیابی درایو قفل شده در این مرکز با مناسب‌ترین هزینه و با استفاده از تجهیزاتی مانند PC3000 انجام می شود. زمانی که اطلاعات موجود در یک درایو هارد از بین می رود در این صورت باید ابتدا قفل آن را باز کرد و سپس اقدام به بازیابی اطلاعات درایو قفل شده کرد که کار بسیار سختی است. 

البته کارشناسان مرکز سخت افزار ایران در کنار شما هستند و این کار را در کمترین زمان ممکن برای شما انجام می دهند. برخی از لپ تاپ ها در بایوس خود امکان قفل گذاری هارد را دارند و تا زمانی که قفل آنها باز نشود نمی توان از هارد دستگاه استفاده کرد. در این خصوص نیز، با استفاده از نرم افزارهای ویژه، امکان باز کردن قفل وجود دارد که در این مرکز انجام می شود.

کاربرد رمز چیست؟

گذاشتن رمز بر روی هاردهای مختلف اعم از هاردهای ۳٫۵ اینچ (هارد کامپیوترهای خانگی)، هاردهای ۲٫۵ اینچ (هاردهای لپ تاپ) و انواع هاردهای خارجی (external) سبب می گردد تا دسترسی کاربر به ناحیه کاربری هارد (user area) قطع و یا محدود گردد و یک دیوار امنیتی جهت دسترسی به اطلاعات موجود بر روی هارد یا همان ناحیه کاربری ایجاد گرد.

با بوجود آمدن این دیوار امنیتی، تنها راه ممکن جهت دسترسی به اطلاعات و داده ها، وارد کردن رمز است.در هر حال رمزگذاری دستگاه سبب میگردد تا دسترسی به اطلاعاتی که برای کاربر از ارزش بالایی برخوردار هستند محدود گردد. شما نیز می توانید اطلاعات شخصی و باارزش خویش نظیر داده های کاری، خانوادگی و مواردی از این دست را در دستگاه خویش ذخیره نمایید و با برداشتن رمز هارد قبلی و گذاشتن یک رمز ورود حرفه ای دسترسی به آنها را محدود سازید.

چگونه می توان رمز هارد یا دستگاه را فعال ساخت؟‌

یکی از شیوه های رمزگذاری بر روی هارد دیسک داخلی (internal) یا همان هارد بکاررفته در لپ تاپ ها و کامپیوترهای خانگی، وارد شدن به تنظیمات بایوس و رمز گذاری هارد یا برداشتن رمز هارد است. بدیهی است که با رمزگذاری دستگاه، دسترسی کاربر به هارد قطه گشته و تنها پس از وارد ساختن رمز امکانپذیر می گردد. 

جهت دسترسی به اطلاعت هارد می بایست قبل از بالا آمدن ویندوز رمز هارد وارد شود. نرم افزارهای بسیار دیگری جهت رمزگذاری نیز وجود دارند که با استفاده از آنها می توان دسترسی به تمام ناحیه کاربری یا بخشی از آن را محدود ساخت.

چگونه می توان رمز فراموش شده هارد را بازیابی کرد؟

برای بسیاری از ما پیش آمده که پس از رمزگذاری دستگاه و هارد مربوطه، رمز مورد نیاز را فراموش نماییم. در چنین شرایطی دسترسی به هارد و اطلاعات آن و همچنین برداشتن رمز هارد غیرممکن می گردد. در این وضعیت آیا بازیابی اطلاعات و رمز ورود امکان پذیر است؟ 

باید بدانید که بازیابی اطلاعات همانگونه که از نام آن پیداست فرآیندی است که طی آن کارشناسان این حیطه با استفاده از ابزار تخصصی این کار، اطلاعات و داده های از دست رفته را بازیابی نموده و مجدداً در اختیار کاربر قرار می دهند. فرآیند بازیابی اطلاعات در برخی موارد بسیار ساده و در برخی دیگر بسیار پیچیده و نیازمند حضور متخصصان و استفاده از تجهیزات پیچیده است.

در حال حاضر تنها راه حل ممکن جهت برداشتن رمز هارد ، استفاده از دستگاه تخصصی و قدرتمند تعمیر هارد و بازیابی اطلاعات یعنی pc3000 است که در غالب مراکز استاندارد و مجاز این حوزه به کار گرفته می شود. در نظر داشته باشید هرگونه دستکاری هارد توسط افراد غیر متخصص ممکن است اطلاعات شما را برای همیشه غیرقابل دسترسی کند. بنابراین جهت دریافت خدمات استاندارد و تخصصی و نیز برداشتن رمز هارد ، مراجعه به یک مرکز مجاز ضروری است.

بازیابی اطلاعات یا ریکاوری اطلاعات (data recovery) چیست و چگونه انجام می شود؟

بازیابی اطلاعات همانگونه که از نام آن پیداست فرآیندی است که طی آن کارشناسان این حیطه با استفاده از ابزار تخصصی این کار، اطلاعات و داده های از دست رفته را بازیابی نموده و مجدداً در اختیار کاربر قرار می دهند. احتمالاً برای شما یا یکی از دوستانتان پیش آمده باشد که به دلیل برخی اتفاقات غیرقابل پیش بینی یا به دلیل برخی سهل انگاری ها، اطلاعات ذخیره شده در دستگاه را از دست داده و دیگر به آنها دسترسی نداشته باشید.

در این زمان نخستین فکری که به ذهن شما و دوستان تان می رسد چیست؟ بله؛ نخستین تصور آن است که آیا امکان بازیابی اطلاعات وجود دارد. فرآیند بازیابی اطلاعات و برداشتن رمز هارد در برخی موارد بسیار ساده و در برخی دیگر بسیار پیچیده و نیازمند حضور متخصصان و استفاده از تجهیزات پیچیده است. بازیابی اطلاعات روش ها و دسته بندی های گوناگونی دارد؛ برخی از این تقسیم بندی ها بر اساس نوع وسیله ای انجام می شوند که قرار است بازیابی شود. به عنوان مثال بازیابی اطلاعات هارد دیسک، فلش مموری، رم، سرور، nas، هارد های اکسترنال و …

آیا شیوه های بازیابی اطلاعات با یکدیگر تفاوت دارند؟

شیوه های بازیابی اطلاعات به طورکلی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و رویکرد نسبتاً یکسانی را دنبال می کنند. بازیابی اطلاعات و برداشتن رمز هارد های داخلی ۳٫۵ اینچ و ۲٫۵ اینچی یا همان هاردهای لپ تاپی و کامپیوترهای خانگی به جز هارد های ssd تقریباً از فناوری های یکسانی برخوردار هستند و با روش های نسبتاً یکسانی بازیابی می شوند. بازیابی اطلاعات در هارد ssd به چندین روش انجام می شود که براساس نوع از دست رفتن اطلاعات و وضعیت هارد می توان هر کدام از این روش ها را برگزید.

آیا بازیابی اطلاعات با استفاده از نرم افزارهای این حوزه امکانپذیر است؟

یکی از راههای بازیابی اطلاعات هارد و برداشتن رمز هارد استفاده از نرم افزارهای بازیابی اطلاعات است. انتخاب این نرم افزارها با توجه به وضعیت اطلاعات و هارد، صورت می پذیرد. باید توجه داشت که انتخاب نرم افزار نادرست و یا روش نادرست بازیابی اطلاعات -حتی در صورتی که نرم افزاری سازگار با شرایط موجود را برای این کار انتخاب کرده باشید- می تواند عواقب جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

برای مثال ممکن است به سبب انتخاب نرم افزار نامناسب یا روش بازیابی نادرست، پس از چندین بار تلاش باز هم امکان دسترسی به اطلاعات مورد نظر فراهم نگردد. پس می بایست در انتخاب نوع نرم افزار و روش درست انجام بازیابی با نرم افزار مورد نظر دقت بسیار بالایی داشت.

شرایط مورد نیاز جهت بازیابی اطلاعات یک هارد کدامند؟

بکارگیری نرم افزارهای بازیابی اطلاعات و شیوه های مذکور تنها به این شرط امکان پذیر است که هارد قابلیت استفاده کامل داشته باشد و دسترسی به ناحیه کاربری (user area) برقرار باشد یا به عبارتی هارد سالم باشد و بدون اشکال کار کند. در غیر این صورت استفاده از بهترین نرم افزارها و به کاربردن اصولی ترین روش های بازیابی اطلاعات و برداشتن رمز هارد نیز راهگشا نخواهد بود.

 در چنین وضعیتی تنها گزینه ممکن مراجعه به مراکز معتبر بازیابی اطلاعات و استفاده از افراد متخصص و با دانش در این زمینه  می باشد. امروزه یکی از بهترین و قدرتمندترین دستگاههای موجود برای بازیابی اطلاعات دستگاه pc3000 متعلق به شرکتACE Laboratory  ساخت کشور روسیه می باشد.

یک مرکز مجاز و استاندارد جهت بازیابی اطلاعات چه ویژگی هایی دارد؟

برای بازیابی اطلاعات هارد و برداشتن رمز هارد به چند دلیل حتما باید به مراکز معتبر و دارای دانش،تخصص و ابزار کافی مراجعه کرد یکی از مهمترین دلایل امنیت اطلاعات کاربر می باشد که در صورت مراجعه به مراکز نامعتبر درصد این امنیت به مراتب پایین تر است و یکی دیگر از دلایل اینکار این است که بهترین ابزارها و پیشرفته ترین دستگاههای بازیابی اطلاعت شرط کافی برای انجام اینکار نیست در این موارد یک اشتباه کوچک و یک روش نادرست می تواند اطلاعات شما را برای همیشه از دسترس خارج کند.

بازیابی اطلاعات و برداشتن رمز هارد در یک مرکز معتبر و معتمد دغدغه‌ی بسیاری از افرادی است که به هر دلیل ناچار به این‌ کار گشته‌اند. اگرچه در هر پیشه و فعالیتی، «معتمد بودن» نقطه‌ی ثقل اعتبار و ارزش آن پیشه و صاحبان آن است اما ارزش و اهمیت این پارامتر در بعضی حِرَف صد چندان است؛ بازیابی اطلاعات از آن دست پیشه‌هاست که «اعتقاد»، «تعهد» و «اخلاق» در آن حرف نخست را می‌زند.

شدت آسیب دیدگی هارد چه تأثیری در بازیابی اطلاعات هارد دارد؟

در ارتباط با سطح آسیب هارد و امکان بازیابی اطلاعات آن ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که در تمامی آسیب ها، ضربه وارد شده به دستگاه نقش مهمی را ایفا می کند. بر خلاف بینش رایج که ضربه فقط شامل ضربات محکم افتادن و … است در این نوع هاردها هرگونه ضربه ضعیف مانند بستن در لپ تاپ، تکان خوردن کیس کامپیوتر خانگی و حتی جا به جایی های لپ تاپ ها می تواند باعث خرابی هاردها شود.

بد نیست بدانید که تأثیر ضربه وارده بر هارد در هنگام روشن بودن هارد چندین برابر بیشتر خواهد بود و کار کردن با هارد در چنین شرایطی می تواند شرایط را به مراتب برای هارد بدتر کند. به همین دلیل توصیه می شود در صورت خرابی هارد و نیاز به بازیابی اطلاعات و برداشتن رمز هارد اگر واقعا اطلاعات ارزشمندی روی هارد دارید قبل از بدتر شدن شرایط هارد و بالا رفتن درصد خرابی حتما به مراکز معتبر و افراد با دانش کافی مراجعه کنید چون در غیر این صورت ممکن است اطلاعات شما برای همیشه از دست برود. به طور کلی می توان سطح خرابی هارد و امکان بازیابی اطلاعات آن را به سه سطح تقسیم کرد که شرح این سه سطح در بخش ذیل آورده خواهد شد.

حالت اول:

این است که هارد شما خراب شده و اطلاعات در دسترس نیست لیکن خرابی دستگاه به شدتی نیست که خواندن اطلاعات ممکن نباشد. در این حالت می توان با استفاده از دستگاههای مخصوص و روش های پیچیده به نحوی به اطلاعات دسترسی پیدا کرد و اطلاعات را بازیابی کرد. چه بسا در این حالت هارد نیز به حالت اولیه بازگردد و به اصطلاح تعمیر شود و یا اینکه فقط اطلاعات بازیابی شود.

حالت دوم:

در این حالت ممکن است هارد به حدی آسیب دیده باشد که اطلاعات روی سطح هارد حتی با دستگاه هم قابل خواندن نباشد ولی سطح هارد سالم باشد. در این شرایط می توان با استفاده از یک هارد مشابه به اصطلاح هارد را جراحی کرد و پس از اینکه اطلاعات قابل خواندن شد هارد را به دستگاه وصل کرد و اطلاعات را بازخوانی کرد و بر روی یک حافظه سالم و مطمئن ذخیره کرد.

حالت سوم

در این حالت نیز ممکن است هارد به حدی آسیب دیده باشد که هم امکان خواندن اطلاعات نباشد و هم اینکه سطح هارد آسیب دیده باشد که در این حالت متاسفانه هیچ کاری برای بازیابی اطلاعات نمی توان انجام داد و اطلاعات قابل بازیابی با هیچ روشی نخواهند بود.

Rate this post