اشتراک گذاری

چگونه می‌توان پیامک‌های حذف شده از گوشی‌های اندرویدی را بازیابی کرد؟

پاک کردن پیامک های دریافت شده کار چندان عجیبی برای کاربران گوشی‌های تلفن همراه نیست. بسیاری از ما ممکن است پیامک‌های دریافتی‌مان را به هر دلیل پاک کنیم. تا اینجای کار همه چیز مطابق میل ما پیش رفته است. اما در برخی شرایط پاک شدن پیامک ممکن است بصورت ناخواسته انجام شود. یا پیامکی که حدف شده است به دلیل ذخیره بودن اطلاعاتی در آن، مجدداً مورد نیاز ما واقع ‌شود.

در این شرایط چاره چیست؟ آیا امکان بازیابی پیامک‌های پاک شده از گوشی های اندرویدی امکان‌پذیر است؟ خوشبختانه پاسخ این سوال مثبت است. چرا که طراحی سیستم عامل اندروید به گونه‌ای انجام شده است که پس از حذف پیامک از حافظه آن، اطلاعات مربوط به این پیامک‌ها به طور کامل حذف نمی‌شوند.

این اطلاعات به نحوی در حافظه دستگاه باقی می‌مانند که سیستم عامل اندروید دستگاهتان قادر به نمایش آن‌ها نباشد اما با استفاده از روش‌های خاصی می‌توان این پیامک‌های حذف شده را مجددا توسط سیستم عامل قابل نمایش کرد. دقت داشته باشید که اطلاعات حذف شده از حافظه دستگاهتان تا زمانی قابل بازیابی هستند که اطلاعات دیگری بر روی آن‌ها نوشته نشده باشد.

بازیابی پیامک‌های پاک شده از گوشی

روش‌های بازیابی پیامک‌های پاک شده از گوشی های اندرویدی

به طور کلی روش‌های موجود جهت بازیابی پیامک‌های پاک شده از گوشی های اندرویدی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. دسته نخست برای آندسته از گوشی‌های اندوریدی‌ای هستند که روت نشده‌‌اند و دسته دوم روش‌هایی هستند که برای گوشی‌های اندوریدی روت شده‌ قابل استفاده‌اند. در واقع بازیابی پیامک‌های حذف شده از دستگاه‌های هوشمند اندرویدی با توجه به روت بودن یا روت نبودن دستگاه به شکل‌ متفاوتی انجام خواهد شد.

در بخش‌های آتی هر دو روش بازیابی پیامک‌های پاک شده از گوشی های اندرویدی آموزش داده خواهد شد. توصیه می‌شود در صورت مواجهه با هر گونه اشکال در حین انجام این کار با کارشناسان ما در مرکز بازیابی اطلاعات تماس گرفته و راهنمایی‌های تخصصی لازم را دریافت نمایید.

بازیابی پیامک‌های پاک شده از گوشی های اندرویدی روت نشده

این روش همانگونه که از عنوان آن پیداست، جهت گوشی‌های اندوریدی روت نشده قابل استفاده است. نکته شایان ذکر در ارتباط با بازیابی پیامک‌های پاک شده از گوشی های اندرویدی این است که شانس بازیابی پیامک‌های حذف شده با زمان حذف پیامک‌ها رابطه مستقیمی دارد. هرچه فاصله زمانی مابین حذف پیامک‌ها و اقدام به بازیابی آن‌ها کمتر باشد، شانس بازیابی آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود. چرا که اطلاعات حذف شده از حافظه دستگاه‌تان تا زمانی قابل بازیابی هستند که اطلاعات دیگری بر روی آن‌ها نوشته نشده باشد.

بنابراین اگر قصد بازیابی پیامک هایتان را دارید توصیه می‌شود از نوشته شدن اطلاعات جدید در حافظه دستگاه‌تان جلوگیری کنید. برای این کار اپلیکیشن‌های اجرایی در پس زمینه دستگاه را غیرفعال کنید و اتصال وای‌فای و موبایل دیتا دستگاهتان را نیز قطع کنید. بعلاوه سیم کارت خود را از دستگاه خارج کنید و یا به هر شکل دیگری که می‌دانید سرویس‌دهی گوشی خود را غیرفعال کنید.

این کار کمک می‌کند تا دستگاه دیتای جدیدی جهت ذخیره بر روی حافظه دریافت نکند و شانس بازیابی پیامک های حذف شده بالا رود. پس از این کار نیاز است تا یکی از برنامه‌های ریکاوری موجود در فضای اینترنت را دانلود کرده و به واسطه آن بازیابی پیامک‌های پاک شده از گوشی اندرویدی خود را آغاز کنید.

در زمان انتخاب برنامه ریکاوری تلاش کنید برنامه‌ای را برگزینید که با نسخه سیستم عامل نصب شده بر روی دستگاه اندرویدی شما و دستگاه کامپیوترتان سازگاری داشته باشد. اغلب قریب به اتفاق ابزارهای عرضه شده در فضای نت برای دستگاه‌های روت شده طراحی شده‌اند، بنابراین به این موضوع نیز توجه داشته باشید. در بخش زیر دو ابزار نسبتاً مناسب برای بازیابی پیامک های پاک شده معرفی شده‌‌اند.

ابزار DiskDigger برای بازیابی پیامک‌های پاک شده

اگر چه این ابزار برای گوشی‌های روت شده طراحی شده است اما در نسخه جدید عرضه شده از این نرم افزار، این شرط برداشته شده است. این موضوع سبب شده تا بسیاری از کاربران محصولات اندرویدی روت نشده هم بتوانند از این ابزار به منظور بازیابی اطلاعات پیامک‌های از دست رفته خود استفاده کنند.

ابزار Data Recovery Suite

این نرم افزار نیز برای بازیابی پیامک‌های پاک شده از گوشی های اندرویدی روت نشده طراحی شده است. البته استفاده از این نرم افزار رایگان نیست. بخش رایگان آن تنها برای حجمی معادل با 1 گیگابایت از اطلاعات دستگاه در نسخه Trial درنظرگرفته شده است. بنابراین در صورت افزایش حجم اطلاعات، نیاز به پرداخت هزینه است.

راهنمای استفاده از نرم افزار جهت بازیابی پیامک های پاک شده

در گام نخست نیاز است تا ابزار مدنظرتان را دانلود کرده و نصب نمایید. روند نصب اغلب نرم افزارها آسان است و پیچیدگی خاصی ندارد. پس از اتمام مراحل نصب، ابزار مورد نظر را اجرا کنید. اغلب ابزارهای ریکاوری یا بازیابی پیامک روند مشخص و یکسانی را طی می‌کنند اما در هر صورت ممکن است بخشی از مراحل شرح داده شده در این مقاله نسبت به آنچه که ابزار مورد نظر شما طلب می‌کند مقداری متفاوت باشد. در صورتی که با روند کار ابزار آشنا نبودید به بخش Help آن مراجعه کنید و دستورالعمل اجرای آن را بخوانید.

نکات مهم برای استفاده از نرم افزار بازیابی پیامک های پاک شده

  • ابتدا ابزار ریکاوری پیامک نصب شده بر روی کامپیوتر یا لپ‌تاپ‌تان را اجرا کنید.
  • به بخش تنظیمات یا Settings دستگاه اندرویدی خود مراجعه کرده و با انتخاب گزینه “Developer Options” قابلیت “USB debugging” را فعال کنید.
  • ممکن است در برخی از دستگاه‌های اندرویدی گزینه “Developer Options” موجود نباشد. در این صورت به بخش “About Phone” بروید و چندین بار بر روی گزینه “Build Number” ضربه بزنید تا پیغامی با موضوع “You are a Developer” بر روی نمایشگر دستگاه نمایش داده شود. حال مجددا به بخش تنظیمات مراجعه کنید و به دنبال گزینه “Developer Options” باشید.
  • پس از فعال کردن قابلیت USB debugging با استفاده از کابل USB، دستگاه هوشمند اندرویدی خود را به کامپیوتر نصب کنید. با این کار مشاهده خواهید کرد که ابزار ریکاوری پیامک نصب شده در کامپیوترتان، دستگاه هوشمند شما را شناسایی می‌کند.
  • در ابزار ریکاوری پیامک به دنبال گزینه‌ای باشید که مربوط به بازیابی اطلاعات پیامک‌های دستگاه یا همان SMS است. این ابزارها قابلیت بازیابی اطلاعات گسترده‌ای دارند که پیامک‌های دستگاه نیز بخشی از این اطلاعاتند.
  • پس از یافتن و انتخاب گزینه‌ مورد نظر، جهت اسکن حافظه اقدام نمایید. ابزارهای ریکاوری اطلاعات عموما گزینه‌ای نظیر “Scan” را به همراه دارند که با انتخاب این گزینه فرآیند اسکن و بررسی حافظه دستگاه به منظور یافتن اطلاعات حذف شده مورد نظر آغاز می‌شود.
     
  • با اتمام اسکن حافظه، نرم افزار بازیابی پیامک‌های پاک شده از گوشی های اندرویدی، محتوای شناسایی شده را به شما نشان می‌دهد. احتمالا با کلیک بر روی گزینه‌ای همچون “Recover” یا “Restore” می‌توانید این اطلاعات را مجددا در دستگاه خود بازیابی کنید.
     
  • توجه داشته باشید که پس از بازیابی پیامک‌های حذف شده، حتما یک اپلیکیشن اختصاصی برای بک‌آپ‌گیری از لیست پیامک‌های دستگاه را دانلود کرده و نصب کنید. اپلیکیشن‌های SMS Backup & Restore این قابلیت را دارند. امکان دانلود این نرم افزارها به طور رایگان از فروشگاه گوگل پلی (Google Play Store) وجود دارد.

 

بازیابی پیامک‌های پاک شده از گوشی

آموزش بازیابی پیامک‌های پاک شده از گوشی های اندرویدی روت شده

همانگونه که گفته شده شانس بازیابی پیامک های حذف شده از گوشی های اندرویدی در صورت روت بودن گوشی بالاتر است. برای بازیابی پیامک های پاک شده نظیر آنچه که در بخش‌های پیش گفتیم، دستگاه را از محدوده خارج کنید و از دریافت اطلاعات جدید توسط آن جلوگیری کنید. برای این کار می‌توانید دستگاه خود را به وضعیت “Airplane Mode” یا اصطلاحا “هواپیما” منتقل کنید و اپلیکیشن‌های اجرا شده در آن را غیرفعال نمایید.

پس از این کار یکی از نرم افزارهای موجود و معتبر برای بازیابی پیامک های حذف شده را نصب و اجرا کنید. نرم افزارهای موجود برای گوشی های روت شده عمدتا بسیار بیشتر از نرم افزراهای روت نشده‌اند. البته این نرم افزارها معمولاً رایگان نیستند. اغلب این برنامه‌ها دارای مدت زمان استفاده آزمایشی یا اصطلاحا Trial هستند.

استفاده از نسخه Trial این برنامه‌ها می‌تواند به منظور بازیابی پیامک‌های حذف شده دستگاه اندرویدیتان بسیار موثر واقع شود. برای بازیابی پیامک‌های دستگاه در این شرایط می‌توانید از ابزارهایی همچون Wondershare، FonePaw Android Data Recovery و… استفاده کنید. برای استفاده از این نرم افزارها دستورالعمل زیر را دنبال نمایید:

مراحل بازگردانی پیامک های پاک شده از گوشی های اندرویدی

1.یکی از ابزارهای نامبرده شده در بخش فوق را بر روی کامپیوتر یا لپ‌تاپ‌تان نصب و اجرا کنید.

2.پس از اجرای نرم افزار، دستگاه اندرویدی خود را از طریق کابل USB به کامپیوتر وصل کنید.

3.پس از اتصال دستگاه به کامپیوتر، می‌بایست حافظه دستگاهتان توسط برنامه اجرا شده شناسایی شود.

4.توجه داشته باشید که قابلیت “USB debugging” می‌بایست در گوشی‌تان فعال باشد تا دستگاه بتواند آن را شناسایی کند.

در این مرحله از بازیابی پیامک‌های پاک شده از گوشی های اندرویدی نیاز است تا تیک پیامک که احتمالا به صورت گزینه‌ای با عنوان “SMS” مشخص شده است را بزنید.

5.حال با استفاده از گزینه‌های موجود در محیط برنامه مورد نظر نسبت به اسکن حافظه داخلی دستگاه اقدام کنید.

6. پس از اتمام مراحل اسکن احتمالا پیامک‌های حذف شده دستگاه نمایش داده می‌شوند و می‌توانید با انتخاب گزینه‌هایی همچون “Restore” نسبت به بازیابی این اطلاعات اقدام نمایید.

3.3/5 (7 امتیاز)