اشتراک گذاری

انواع هارد دیسک

شناخت انواع هارد دیسک به شما کمک می کند تا بتوانید یک نمونه مناسب از این قطعه را برای خود انتخاب و تهیه کنید. همان طور که می دانید هارد دیسک ها ابزاری هستند که برای ذخیره اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرند. انواع مختلفی دارند و در اندازه و حجم های مختلفی در بازار یافت می شوند. 

آشنایی با مفهوم هارد دیسک و معرفی دیسک سخت در کامپیوتر ها و مقایسه عملکرد هارددیسک های مختلف از نظر سرعت و کارایی با توجه به نوع رابط اتصال آنها برای کاربران بی فایده نخواهد بود. بد نیست به عنوان اطلاعات تکمیلی بدانید که هارد دیسک ها از یک نوار یا دیسک چرخان تشکیل شده اند که با یک لایه مواد مغناطیسی پوشانده شده اند. 

هارد دیسک ها برای کار کردن نیاز دارند تا با سرعت بسیار بالایی بچرخند. لذا یکی از خصوصیات مهمی که در قابلیت های هارد دیسک مورد توجه قرار می گیرد،RPM (Revolution per minute)  یا همان دور در دقیقه است.برای تعمیرات هارد خود با شماره های ثبت شده در سایت تماس بگیرید.

انواع هارد دیسک

چند نوع هارد دیسک داریم؟

به طور کلی دو نوع از هارد دیسک ها  وجود دارند؛  SATA Hard Diskو IDE Hard Disk. هر یک از اینها قابلیت های خاص خود و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند که در ادامه بیشتر توضیح می دهیم. این دو هارد دیسک که فقط تکنولوژی ساخت و اینترفیس آنها با هم متفاوت است، ظاهری شبیه به هم دارند. فقط مدل SATA کمی کوچکتر از مدل IDE ساخته می شود.

بررسی انواع هارد دیسک

هارددیسک های IDE

هارددیسک های IDE با کابل های ۴۰-۸۰ سیم و کانکتورهای پهن شناخته می شوند. این مدل از حافظه های ذخیره سازی به مدت طولانی مطرح ترین و پرمصرف ترین نوع هارد در بین کاربران بود، اما امروزه از لحاظ سرعت از رقیب خود عقب مانده و کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. IDE مخفف عبارت Integrated Drive Electronics است و اشاره به سبک انتقال اطلاعات از طریق کابل و رابط آن دارد. 

در این نوع از انواع هارد دیسک انتقال اطلاعات به صورت عملیات موازی انجام می شود.  منظور از اطلاعات به صورت عملیات موازی، انتقال بیت های داده، در طول مسیر یک رشته یا سیم، با جهت عکس آن در رشته یا سیم دیگر است.  ATA Advanced Technical Attachment)) و PATA (Parallel Advanced Technical Attachment) نام های دیگر این مدل از هارد دیسک است.

هارد دیسک های SATA

هارد دیسک های SATA نوعی دیگر از انواع هارد دیسک است که از سیستم انتقال اطلاعات سری استفاده می کند. رابط های هارد ساتا برای اتصال درایوهای نوری و حافظه ها و انتقال اطلاعات بین آنها مناسب است. این رابط به مراتب سریع تر از نوع موازی یا همان ATA است.

اگر بخواهیم دلیل این سرعت بیشتر را توضیح بدهیم باید بگوییم که در حالت موازی به دلیل مسیر رفت و برگشتی بیت های داده، میدان مغناطیسی بسیار کمی به وجود می آید که تأثیر نامحسوسی بر روی سرعت می گذارد، ولی در مدل سری، داستان به شکل دیگری است. یعنی با اصلاح کیفیت کابل و همچنین تغییر سبک ساخت آن، این سرعت بالا تامین شده است. این کابل ها پهنای کمتر و رابط کوچکتری دارند و از لحاظ قیمت نیز بسیار مناسب هستند. 

نسخه های مختلفی از ساتا با نام های SATA1 و SATA2 و SATA3  وجود دارند. این نسخه های مختلف فقط در سرعت با یکدیگر اختلاف دارند. مصرف کمتر برق ، سرعت بالاتر، حجم کمتر و به طور کلی کارآمدی بیشتر از مزیت های هارد دیسک های SATA ‌نسبت به IDE است.

مرکز بازیابی اطلاعات

مرکز بازیابی اطلاعات امن ترین مرکز برای ریکاوری اطلاعات از دست رفته شما است. این مرکز به کمک ابزار مدرن و پیشرفته، خدمات و سرویس های بسیار بی نظیری را برای کاربران خود در نظر گرفته است. این مرکز که به کمک مرکز سخت افزار ایران راه اندازی شده است، داده های از دست رفته انواع هارد، فلش، رم، کارت های حافظه و دیگر تجهیزات ارتباطی را با بالاترین کیفیت احیا می کند. 

در این مرکز تمام مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری انواع و اقسام هارد ها بررسی و رفع می شود. تمام فضای تعمیراتی این مرکز مجهز به دوربین های مدار بسته است. لذا امنیت اطلاعات موجود در هارد کاربران به صورت صد در صد تامین شده است. تمام سرویس های این مرکز تضمین شده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

Rate this post